19 kunder anklager DNB for å ha villedet dem i et eiendomsprosjekt, noe som resulterte i tap på 60 millioner kroner.
Nå går de til søksmål mot storbanken, melder Dagens Næringsliv.
Deres advokat, Nils-Henrik Pettersson, hevder at kundene var dømt til å tape penger.
– De fleste av aksjonærene er ikke-profesjonelle kunder. Hadde DNB gitt dem riktige tall, ville de sett at prosjektet faktisk hadde negativ avkastning. Men ingen vil kjøpe noe med negativ avkastning, sier Pettersson til DN. Saksøkerne kommer fra hele landet.
– DNB har lurt sine egne gullkunder.
I stevningen anklages DNB for grov uaktsomhet. Det hevdes at banken må ha vært klar over at prosjektet, som skulle vekke kundenes investeringslyst, var «uriktig og klart villedende». Kundene krever at DNB erstatter tapet, som anslås til opptil 60 millioner kroner.
– Den største aksjonæren var eiet av en 83 år mann som ble overtalt til å kjøpe så mye han kunne.
DNB avviser beskyldningene.
– Vi synes selvfølgelig dette er en lei situasjon, spesielt for aksjonærene i Vinkelgården Invest, men vi kjenner oss ikke igjen i advokat Petterssons beskrivelse av saken. Vi mener det ikke er grunnlag for kravet, sier DNBs kommunikasjonssjef Øystein Kløvstad Langberg til DN.