Menn bekymrer seg mindre enn kvinner i trafikken, men hvem skader bilen oftest?

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 30. august 2024 | 11:33

Skadetall avslører om det er kvinner eller menn som topper bilskadestatistikken.

I en landsdekkende undersøkelse, som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, kommer det frem at menn bekymrer seg mye mindre enn kvinner når de kjører bil. Mens én av fire menn (25 prosent) oppgir at de ikke bekymrer seg for noe i trafikken, gjelder det samme bare én av ti kvinner (10 prosent). Men hvem skader bilen oftest – er det kvinner eller menn?

– Skadetallene våre viser at forskjellen mellom kvinner og menn er minimal når det gjelder antall bilskader. Men risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken er betydelig høyere for menn, sier Therese Hofstad-Nielsen i en pressemelding. Hun er skadeforebygger hos Fremtind. 

De siste fem årene har menn i snitt vært involvert i 65 prosent av de alvorligste ulykkene (ulykker med personskade eller dødelig utfall), viser tall fra SSB. Når det gjelder dødsulykker, er andelen menn helt oppe i 76 prosent.

Menn tar mer risiko 
Hofstad-Nielsen mener at det er flere mulige forklaringer bak disse forskjellene:

– Det finnes ingen fasitsvar, men forskning viser at mannlige sjåfører ofte velger en mer risikofylt kjøreatferd, som å kjøre for fort, aggressivt, eller i ruspåvirket tilstand. Vi ser blant annet at ulykker med mannlige sjåfører ofte skjer i høyere hastigheter. Mange dødsulykker involverer også en mannlig fører som har kjørt under påvirkning av rusmidler.  

Mest redd for kollidering og rus 
Når det gjelder bilistenes bekymringer, troner kollisjoner og rusede sjåfører øverst på listen. Skadeforebyggeren minner om flere risikoreduserende tiltak som alle sjåfører bør huske:

– Trafikkbildet kan endre seg raskt. Derfor er det viktig at vi alltid fokuserer på selve bilkjøringen, at vi holder fartsgrensen og har god avstand til bilen foran. Mange uhell og skader skyldes høy fart og forbikjøringer. Og, ikke minst, husk å la mobilen ligge når du kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.

mest lest