Flere tusen kinesiske elbiler ruller nå på norske veier, og sikkerhetsekspert Tor Indstøy advarer om potensialet for overvåkning knyttet til teknologien i disse kjøretøyene.
– Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Selv når bilen er slått av, kommuniserer den, uttaler Indstøy til NRK.
Indstøy, som til daglig jobber i Telenor, har sammen med en gruppe eksperter dypdykket i teknologien bak kinesiske biler gjennom prosjektet «Lion Cage». Undersøkelsene viser at bilene kommuniserer med servere i blant annet Kina, Russland og USA. Han peker spesielt på utfordringene knyttet til den kinesiske etterretningsloven, som potensielt kan pålegge kinesiske selskaper å dele data med myndighetene.
Ifølge NRK har verken Forsvaret eller andre norske myndigheter innført begrensninger på bruk av kinesiske biler, men PST advarer generelt om at kinesiske selskaper kan være involvert i etterretningsarbeid. – Kina utgjør en betydelig etterretningstrussel mot Norge, sier PSTs seniorrådgiver Martin Bernsen.
Den kinesiske ambassaden avviser påstandene som ubegrunnede konspirasjoner, mens importøren NIO understreker at data lagres i tråd med GDPR-regelverket og ikke deles uten brukerens samtykke.