Matvareprisene har steget 12 prosent det siste året. Ytterligere økninger var ventet fra 1. februar på en rekke varer, men nå er det litt i det blå, hevder eksperter.
Kiwi har nå opplyst til VG at de forlenger den såkalte «prislåsen» på over 140 varer frem til 1. mai. Kiwi har i gjennomsnitt 5000 varer.
Rådgiver Ivar Pettersen i Alo Analyse tror konkurrentene Rema og Extra kommer til å svare på Kiwis stunt.
– Og da får vi en litt overraskende priskrig. Det er veldig gode sjanser for at det er Norgesgruppen som vinner den. Dermed får vi forsterket problemstillingene som næringsminister Vestre snakker om, nemlig om konsentrasjonen kommer til å øke.
Men Kiwi gjør det neppe for å være snille, men for PR-effekten.
– Det er klart at den oppmerksomheten nå gjør at den type budskap kan få veldig stort gjennomslag. Det reklamestuntet der, er gull verdt, sier Pettersen.
Han omtaler likevel utviklingen som «veldig morsom» og tror det vil føre til en mye tidligere priskrig og billigere mat på kort sikt.
Men på lang sikt kan det skru opp prisene, fordi en priskrig kan velte konkurrenter og etterlate mindre konkurranse i markedet.
Pettersen er tydelig på at Kiwi gjør dette for å tjene penger – ikke for å redde verden.
– Dette gjør de for å tjene penger. Og de tjener ved å øke markedsandeler. Men det er ikke skurkete å tjene penger, sier han.
Kiwi vil ikke si hvilke varer de fryser prisene på.