En undersøkelse gjennomført av Skolenes landsforbund (SL) viser at 64,7 prosent av lærere synes det er for mye skjermbruk i skolen i dag.
Flertallet ønsker og kompetanseheving i digital pedagogikk, men kun 17,4 prosent svarer at de har fått det.
Mange av de spurte lærerne sier og at deres mulighet til å ta egne faglige valg i bruken av digitale verktøy begrenses både av økonomi, avtaler med leverandører og administrative føringer.
– Det mangler en overordnet plan for digitalisering. Skole-Norge er ikke forberedt. Vi klarer ikke henge med i svingene, og konsekvensene er at elevene ikke får riktig utdanning for framtida. De har også mulighet til å bruke det som juksemiddel, sier nestleder Jon Oddvar Holthe i Skolenes landsforbund til Klassekampen.
Nesten halvparten av respondentene i undersøkelsen fra SL er lærere på videregående. Rundt 40 prosent er lærere i grunnskolen, og resten jobber i barnehager eller andre utdanningsinstitusjoner.