Bilpolitikk er viktigere enn vi tror

Avatar photo
Publisert 31. oktober 2022 | 20:33

Grunnen til at det bør være rimelig å eie og bruke bil, handler ikke bare om å skape gode vilkår for næringslivet og familier som kjører mye.

Vi bør aldri akseptere et forbud mot bensin- og dieselbiler, eller skyhøye avgifter på bil og drivstoff. Det er fordi personbilen er den beste forsikringen vi har mot tyranni, undertrykkelse og sosialisme.

Sosialismen kan rett og slett ikke overleve så lenge individet har lov å kjøpe seg sin egen bil. Personbilen har radikalt utvidet individets autonomi, kanskje mer enn vi kan forestille oss.

Personbilen står også i direkte motsetning til sosialistenes ambisjoner om å avvikle privat eiendom, med den hensikt at fellesskapet skal få kontroll på individet.

Ser man på samfunnsdebatten vår, så kan man få inntrykk av at bilpolitikk kun handler om å skape gode vilkår for næringslivet og familier som bruker mye bil. Det er ikke sant. Bilpolitikk handler også om hva bilen representerer. Bevegelsesfriheten vår er utrolig viktig. Det er noe vi kanskje tar litt for gitt i dagens samfunn.

Så lenge folk kan flytte seg enkelt rundt, ikke bare i landet sitt, men også i verden, så er det langt vanskeligere å undertrykke og kontrollere individet.

Bare se på hva som nylig skjedde i Russland når Putin trappet opp rekrutteringen av soldater til Ukraina-krigen. Veiene ut av Russland var fylt av folk som ville forlate landet. Spesielt unge menn som ikke ville delta i krigen. Samtidig ble billettene for flyavganger ut av landet revet bort på bare få minutter.

Noen mener og at personbilen var en av spikrene i kisten for sovjetunionen.

Ett av de viktigste verktøyene vesten har hatt å bruke for å motvirke autoritære og kollektivistiske stater, er eksporten av biler. For personbilen har et innebygd politisk budskap i seg. Den er en av våre beste garantister mot tyranni og undertrykkelse. Bilen er nesten like viktig som ytringsfriheten.

Her hjemme i Norge må vi sørge for at avgiftsnivået holdes lavt for kjøp og bruk av bil. Samtidig må vi aldri akseptere forslag fra EU eller MDG om å forby bensin- og dieselbiler.

Jeg vil også påpeke at slike forbud heller ikke er nødvendige for å ta hensyn til miljøet eller klima, ettersom de aller fleste kjøper elbil frivillig når disse er rimelige og gode. I 2021 utgjorde elbiler og hybridbiler 90 prosent av nybilsalget. Dessuten har teknologien som bidrar til å redusere utslippene fra moderne dieselbiler kommet utrolig langt.

Tidligere i år kunne vi også lese at NAF, Bondelaget og Naturvernforbundet går sammen med MDG i å ville innføre 90 km/t som maksimal hastighet av hensyn til klimaet.

Dette er bare det siste forslaget i en lang rekke av forslag som vil gjøre bruken og eierskapet av personbiler vanskeligere og mindre gunstig for vanlige folk. I møte med slike forslag er det viktig at alle vi som tror på frihet setter ned foten og sier; «Nei, dette kommer jeg aldri til å stemme på.»

Dronepiloter fra Iran sendt til Krim: – Russland er «konkurs»

mest lest