En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Det er gründerne i Applied Hydrogen i Kongsberg som nå får «drahjelp fra Statens vegvesen».
Denne uken skrev de under en samarbeidsavtale med Applied Hydrogen, Veidekke, Skanska, Hydrogen Solutions og Volvo Maskin. Målet er å utvikle og teste ut Norges første hydrogendrevne gravemaskin.
Det skal etter planen skje våren 2025 på OPS Hålogalandsvegen, Nord-Norges største samferdselsprosjekt noensinne, som Skanska bygger for Statens Vegvesen.

– Dette er et viktig skritt mot å gjøre anleggsbransjen mer bærekraftig, med nullutslippsløsninger også for de tyngste maskinene. Samarbeidet viser hvordan bransjen kan gå sammen for å møte klimautfordringene vi står overfor, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
I prosjektet skal en Volvo 300E gravemaskin konverteres til en hydrogendrevet maskin. Den hydrogendrevne gravemaskinen skal oppnå samme ytelse som dieselmaskiner i det tyngre gravemaskinsegmentet.
Ombyggingen går ut på å fjerne både dieselmotoren og dieseltanken, som deretter byttes ut med en elektrisk motor. Denne motoren sørger for å drive hovedpumpen og andre komponenter som tidligere var koblet til dieselmotoren.
Maskinen er utstyrt med fire hydrogentanker samt et batteri. Ved hjelp av en brenselcelle omdannes hydrogen til elektrisk energi, som brukes til å drifte maskinen. Sluttresultatet er en maskin uten utslipp, som ifølge pressemeldingen yter like godt som en dieselmaskin og har tilsvarende kapasitet, men hvor eneste utslipp er vanndamp.