– Vi er mange lysår foran EUs krav

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 29. januar 2025 | 12:56

Artikkelen er basert på en pressemelding fra Norsk elbilforening.

Striden i regjeringen om EUs «Ren energi-pakke» har skapt debatt, spesielt om hvorvidt nye krav til elbillading i bygg kan føre til økte bokostnader i Norge.

Arbeiderpartiet ønsker at Norge sier ja til tre av EU-direktivene – fornybardirektivet, energieffektiviseringsdirektivet og bygningsdirektivet – men Senterpartiet motsetter seg dette.

Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge, avviser at kravene vil påføre norske husholdninger store utgifter.

– Det er fullstendig misvisende å skape inntrykk av at paragrafene som omhandler lading av elbiler i bygg, vil medføre økte kostnader for norske forbrukere, sier Berge.

Norge allerede langt foran EU

Elbilforeningen mener at Norge allerede har strengere regler enn EU på dette området og at direktivet derfor ikke vil medføre vesentlige endringer.

– Vi ligger mange lysår foran EU når det gjelder elbillading, og det gjelder både praksis og formelt regelverk. Husk at 28 prosent av alle personbiler på norske veier allerede er elbiler, i tillegg har vi mange ladbare hybrider. Om få år vil flertallet av personbilene i Norge trenge lading, sier Berge.

Bygningsdirektivet krever at nye bygg skal være ladeklare, samt at det samme kravet gjelder ved større ombygginger. Dette er ifølge Berge allerede en del av norsk lovverk.

– Ladeklare bygg er for lengst en del av norsk lovverk. Stortinget tok til orde for prinsippet allerede i 2017, og bestemmelsen ble en del av byggteknisk forskrift i 2021, sier hun.

Norge har allerede laderett i borettslag og sameier

Berge peker også på at Norge har gått lenger enn EU når det gjelder laderett i borettslag og sameier.

– Fra 2017 har beboere i sameier hatt laderett, ifølge eierseksjonsloven. Fra 2021 fikk også beboere i borettslag denne rettigheten. Det betyr at dersom man har parkeringsplass, har man også rett til å lade bilen sin, sier Berge.

Hun advarer generelt mot å fremstille klimakrav som en unødvendig utgift for forbrukere.

– Regelverk som bidrar til å planlegge for elektrifiseringen av transportsektoren er smart, fordi dette er infrastruktur samfunnet trenger. Det er langt dyrere å unnlate å planlegge for elbillading ved nybygg og rehabilitering. Et avklart regelverk sikrer en god samordning av en utbygging som uansett må skje, sier hun.

mest lest