Stadig færre unge nordmenn leser aviser eller ser på tradisjonell TV for å holde seg oppdatert på nyheter. Nå viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrås Norsk mediebarometer 2024 at hele 62 prosent av 16-19-åringene får med seg nyheter via TikTok daglig.
Mens eldre generasjoner fortsatt får sine nyheter gjennom TV, radio og papiraviser, domineres nyhetskildene til dagens ungdom av sosiale medier. For hele aldersgruppen 16-24 år er det 82 prosent som bruker sosiale medier som daglig nyhetskilde.
Den tradisjonelle, såkalte «redaktørstyrte» journalistikken, utfordres nå fra flere kanter.
På plattformer som TikTok, Snapchat og Instagram er det algoritmer, influensere og tilfeldige klipp som former nyhetsbildet for mange unge – ikke selvhøytidelige redaktører.
Det er særlig plattformer som Snapchat, TikTok og Instagram som skiller seg ut i medievanene blant de yngste. 54 prosent av ungdommene i alderen 16-19 år bruker Snapchat for å få nyheter, mens 62 prosent får nyheter fra TikTok.
Blant unge i alderen 16–24 år er det 48 prosent som leser nettaviser daglig. Til sammenligning er nettaviser mest brukt som nyhetskilde i aldersgruppen 45–66 år, hvor 71 prosent holder seg oppdatert via slike tjenester daglig. For de eldste over 80 år er andelen som leser nettaviser 35 prosent. Blant barn og unge i alderen 9–15 år er det kun 20 prosent som leser nettaviser på en gjennomsnittsdag.
Bare 5 prosent av de unge bruker papiraviser som nyhetskilde.
Tallene peker også på et skille mellom generasjonene. Blant nordmenn over 67 år er tradisjonelle nyhetsplattformer fortsatt dominerende: 75 prosent ser nyheter på lineær-TV daglig, og 41 prosent leser papiravis. For de eldste over 80 år er papiravisen fortsatt en viktig kilde for 57 prosent av befolkningen.
SSB-rapporten viser samtidig at 12 prosent av befolkningen ikke oppdaterer seg på nyheter i det hele tatt på en vanlig dag. Denne andelen er hele 50 prosent blant barn og unge i alderen 9–15 år.