Elbilbatteriene holder seg godt i norsk klima

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 2. mai 2025 | 17:29

Det kan koste flere hundre tusen kroner å bytte ut batteriet i en elbil, men de holder seg godt ifølge en pressmeldig fra NAF.

– Av de over 3000 batteritestene vi har gjennomført på våre sentre, var det feil på kun seks batterier, sier Nils Sødal i NAF.

– Det viser at elbilbatteriene holder seg godt og sannsynligvis holder lenger enn bilene, fortsetter han.

Flertallet av testene NAF har gjennomført er på relativt nye biler, nærmere bestemt biler som er fem år eller nyere. Andre studier av batterihelsen til elbiler forteller det samme også for eldre biler.

– Alt tyder på at batteriene er noe av det mest holdbare i elbilene. Det er andre komponenter som ryker før batteriet, og bilen vil høyst sannsynlig vrakes av helt andre årsaker enn et ødelagt batteri, sier NAF-rådgiveren.

Slik tar du vare på batteriet

Majoriteten av elbilistene lader bilen først og fremst hjemme.

– Saktelading er det beste for batteriet, sier Sødal. – I hverdagen er det lurt å begrense ladingen til 80 prosent, fordi stadig topplading sliter på batteriet. Unngå også å kjøre batteriet helt tomt, sier han.

NAF anbefaler å klattlade.

– Vi anbefaler å klattlade, det vil si at du plugger bilen til når du kommer hjem. Batteriet liker jevnlig lading og gjerne litt om gangen, sier Sødal.

Hurtiglading sliter mest på batteriet, men NAFs Elbilmonitor viser at de fleste hurtiglader sjelden.

– De aller fleste hurtiglader såpass sjelden at det ikke utgjør noe problem. Så mange som to av tre lader på hurtiglader sjeldnere enn én gang per måned, sier han.

Norsk klima gunstig for batteriene

Elbilbatterienes verste fiende er varme. Så klimaet i Norge er gunstig for batterienes levetid, hevder Sødal.

– Kulden gir deg færre kilometer på vinterstid, men har mindre å si for batteriets helse over tid enn det varme har, avslutter han.

mest lest