EU-kommisjonen har anklaget TikTok for brudd på unionens lov om digitale tjenester og for manglende åpenhet rundt markedsføring. Ifølge kommisjonen gir TikTok ikke tilstrekkelig informasjon om reklamenes innhold, målgrupper eller hvem som har betalt for annonsene.
Undersøkelsen fra EU viser at TikTok ikke publiserer et reklamearkiv – noe som er avgjørende for å avdekke svindel, informasjonsoperasjoner og falske annonser, særlig i forbindelse med valg. Tiktok risikerer nå bøter på opptil seks prosent av selskapets totale omsetning som følge av funnene, skriver Nettavisen.
– Åpenhet om nettreklamer – hvem som betaler og hvordan målgruppen velges – er avgjørende for å ivareta offentlighetens interesser, sier visepresident Henna Virkkunen i EU-kommisjonen.
EU startet allerede i 2024 en etterforskning av TikTok etter at Calin Georgescu vant valget i Romania i fjor. Valgresultatet ble som kjent annullert.