Norske F-35 klarer likevel ikke å komme seg til Australia

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 29. juni 2025 | 08:21

For aller første gang skulle Norge sende F-35 kampfly til Indo-Stillehavsregionen. Men nå må den flernasjonale øvelsen Talisman Sabre i Australia i juli gå uten norske piloter.

Det var seks F-35 vi skulle ha stilt med.

– Den siste tids utvikling i verden har gjort det krevende å få tilgang på nok tankfly hos allierte. Uten dette er det ikke mulig å operere over to verdenshav med kampfly, sier brigader Kenneth Øvland, nestkommanderende for Luftforsvaret i en pressemelding.

Heller ikke det varslede C-130J Hercules transportfly blir sendt.

Forsvaret skriver at den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden har ført til «store endringer i hvordan flere NATO-land har fordelt sine forsvarskapasiteter den senere tiden.»

Ikek minst USA har flyttet store militære ressurser til Midtøsten som følge av konflikten mellom Israel og Iran. Også USA har bombet. I den operasjonen ble en rekke tankfly benyttet for å sørge for at B-2 bombeflyene klarte tur-retur USA.

– På bakgrunn av Forsvarets anbefaling justerer vi Norges bidrag i denne øvelsen. Vi opprettholder vårt bidrag med fregatten KNM Roald Amundsen og stabselementer til øvelsen. Disse får fortsatt viktig trening i samvirke med allierte i komplekse operasjoner, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik.

USA har omlag 480 tankfly som kan etterfylle F-35, mens europeiske land tilsammen har omlag 10 fly.

Lang vei til Australia – med hjelp fra lufta

For å fly de norske F-35A-flyene fra Ørland til en øvelse i Australia kreves nøye planlegging og støtte i luften. F-35A har en maksimal rekkevidde på rundt 4.000 kilometer, noe som gjør direkteflyging til Australia umulig uten lufttankingsstøtte. Totalt må jagerflyene tilbakelegge over 15.000 kilometer, noe som krever minst fire til fem etterfyllinger underveis.

Etterfyllingen skjer ved hjelp av store tankfly som flyr i forveien og møter F-35-flyene i lufta. De norske flyene er avhengige av det såkalte flying boom-systemet, og benytter derfor tankfly som KC-135 Stratotanker, KC-46 Pegasus eller A330 MRTT – sistnevnte er en del av NATOs multinasjonale tankflyflåte, som Norge også bidrar til.

I praksis vil overføringen av flyene til Australia skje etappevis, med lufttankinger over Atlanteren og Stillehavet, kombinert med mellomlandinger for hvile og service.

Det er brukt KI i skrivingen av denne artikkelen.

mest lest