Equinor har brukt 833 millioner kroner på sponsoravtaler de siste fem årene, blant annet på energispill, legokonkurranser og undervisningsprogrammer rettet mot barn og unge.
Det skriver E24, som tidligere har omtalt selskapets energispill i britiske skoler, laget for å «fjerne misoppfattelser» om olje og gass.
SVs nestleder Lars Haltbrekken reagerer kraftig.
– Dette kan ikke kalles noe annet enn sløsing med fellesskapets ressurser. Equinor bruker enorme penger for å bedre eget omdømme, sier han til E24.
Spillet Energy Town, utviklet av et markedsføringsbyrå på oppdrag fra Equinor, har blitt tatt i bruk ved over 700 britiske skoler og hevder at olje kan være en del av en grønn energifremtid.
Miljøpartiet De Grønne og SV har bedt næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) stanse spillet, som de omtaler som en kampanje for å «hjernevaske unger». Ministeren avviser å gripe inn og mener det er opp til Equinors ledelse.