Rådgiver ville tjent 8 millioner dollar om Biden vant valget

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 1. august 2025 | 15:15

En sentral rådgiver for tidligere president Joe Biden skal ha fortalt Kongressen at han kunne fått opptil 8 millioner dollar i honorar dersom Biden vant valget i 2024. Det melder Fox News Digital, som har fått informasjonen bekreftet av en kilde med kjennskap til det lukkede møtet.

– Donilon sa han ble betalt 4 millioner dollar for å jobbe med Bidens 2024-kampanje, og at han ville fått ytterligere 4 millioner hvis Biden hadde vunnet, opplyser kilden til Fox. Michael Donilon var seniorrådgiver i Det hvite hus gjennom hele Bidens presidentperiode og var også sjefstrateg for valgkampene i 2020 og 2024.

Han skal samtidig ha uttrykt frustrasjon over Bidens svekkede fremtoning under valgkampen.
– Mr. Donilon innrømmet at Joe Bidens tilstedeværelse ikke var like autoritær, og at han snublet mer over ordene. Donilon sa han visste det var vanskelig å komme forbi bildene folk så, ifølge kilden.

Donilon er den åttende tidligere Biden-topp som er avhørt i Representantenes hus’ gransking av mulig dekking av presidentens mentale svikt og bruk av autopen til å signere offisielle dokumenter. I sin åpningserklæring, som Fox News Digital har fått tilgang til, forsvarte Donilon Bidens lederskap og sa at han opplevde presidenten som «dypt engasjert og i kontroll».

mest lest