Ungdomskriminaliteten i Oslo har doblet seg på tre år. Venstre-nestleder Abid Raja mener mye kunne vært unngått om foreldrene hadde tatt større ansvar.
– Det er svært bekymringsfullt å se, og virkelig noe vi må ta tak i, sier han til TV 2.
Raja understreker at foreldrenes rolle i forebyggingen er avgjørende.
– Ingen foreldre får barn og håper at de skal bli kriminelle. Men mange fanger opp utviklingen altfor sent. Myndighetene må gjøre mer for å støtte foreldre i risikoutsatte områder, sier han.
Statistisk sentralbyrå har siden 1990-tallet vist en overrepresentasjon av innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre både som lovbrytere og ofre for kriminalitet.
– Vi må adressere at enkelte rapporter viser at innvandrergutter demonstrerer høyere grad av aggresjon, sier Raja.
TV 2-serien Skyggebarna dokumenterer hvordan bare 20 ungdommer sto bak 1298 saker – fra drapsforsøk til grove ran – ved årsskiftet.
– Når man har kommet så langt, kan man ikke lenger være myke. En gjenganger må følges tett til man er rehabilitert – ellers venter fengsel, sier Raja.
Han mener statistikken om innvandrergutters overrepresentasjon må tas på alvor.
– Mye av volden er grov. Når du har opplevd krenkelser fra du var liten, er det ikke rart at mange utvikler høyere grad av aggresjon, uttaler Raja.
