På tide å banne i kjerka også i kraft- og IKT-landet Norge?

Avatar photo
Publisert 9. oktober 2025 | 20:35

Dette er et eksternt innlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.

Vi er verdensmestere i strømforbruk – til oppvarming, el-biler, belysing og kraftkrevende industri.

Vi er også verdensmestere i trådløs kommunikasjon i alle mulige formater – mobiler, øreplugger, wifi, skilter langs veien og på busstopp, og sensorer, radarer. Men vi er også verdensmestere i å se bort fra hvilke skadevirkninger vi dermed påfører naturen. Insektsbestander går katastrofalt nedover – ikke bare i Norge, men også i Norge. Fugler også.

Derfor banner jeg i kjerka og arrangerer et stort seminar for å få dette under debatt.

Dersom du nå tenker at dette er «konspi-vås» og at det ingen sammenhenger fins mellom vår bruk av elektrisk energi og skader på miljøet, så gir jeg deg et tips du kan bruke til å teste min påstand – og din egen:

Ta for deg kapittel 10, «Plante- og dyreliv» – på bare 9 små lettleste tekstsider – fra boka Stråletåka av den anerkjente cellebiologen Susan Pockett. Det er på norsk, utgitt i 2020, og du får det her – med utgivers tillatelse: http://bit.ly/42SlJAb

Bare på 25 år har utviklingen vært svært synlig, også rundt hytta mi: Den gang var det plagsomt med veps, bier, humler og tunefluer. Flaggspetten hakket på strømstolpene nesten hver morgen, det var fluer på kjøkkenet. Nå er det nesten dødt, selv med litt bedring i år. Jeg blir glad når jeg ser en humle og en sommerfugl.

På de samme 25 år har alle hyttene her fått wifi, AMS-måler, LED-lys og annet som sender slike elektriske pulser som talløse forskningsrapporter har funnet plager biologien – med akutt merkbare følger for noen, ikke for andre. Diffuse helseplager og kreft går derimot i motsatt retning: oppover. Det kan helsemyndighetene fortelle oss – uten at de finner forklaringer på hvorfor. Men så leter de heller ikke i denne retningen og slike årsaker inngår ikke i deres faglige verktøykasse på noen meningsfylt måte. Flere andre land har derimot full aksept for slike sammenhenger, og har avstandskrav for mobilmaster og grenseverdier for eksponering som er langt strengere enn de norske.

Derfor – fordi dette temaet rokker ved fundamentale sider ved vår energipolitikk og likevel ikke står på agendaen – er det på tide å «banne i kjerka»: uten en livskraftig natur, er det intet liv.

Jeg arrangerer derfor et stort seminar lørdag 18. oktober på Litteraturhuset i Oslo. Der kan man høre og se forskere fra Sveits, Tyskland, Danmark og Norge fortelle forståelig for oss alle om sine forskningsfunn. De forteller om bier som flykter fra mobilstråling, om insekter som er avhengige av at naturens elektromagnetiske felt ikke forstyrres, om lysforurensning og om hvordan kraftledninger kan påvirke kroppers arvestoff.

På seminaret deltar også norske miljøaktivister med energipolitikk som spesialfelt. De varsler behov for et paradigmeskifte før «Det grønne skiftet» og «fullelektrifisering» ødelegger enda mer av livet i naturen.

Kan du ikke være i salen i Oslo, kan du følge seminaret på nettet. Begge deler krever at du melder deg på (mot en liten kostnad). For påmelding: https://insektene-i-klemme-seminar.hoopla.no/event/169410741

Dessuten er alle folkebiblioteker tilbudt å strømme seminaret gratis for å la folk følge det i bibliotekets lokaler. Hør med biblioteket om det!

Arrangør er Foreningen for EMF-reform ved undertegnede, som har 40 års fartstid innen IKT, blant annet som forsker og strategirådgiver i Telenors konsernstab og som univ.lektor ved NTNU. Det var nemlig en gang heller ikke jeg trodde at slike virkninger var mulige, men 15 år med lesing av forskningsrapporter, og med oversettelser av fagartikler og bøker, har gjort at jeg – i likhet med mange andre fra IKT-bransjen – har vært nødt til å konkludere motsatt.

Arrangementet støttes bl.a. av foreningen FELO.

mest lest