Brannvesenet i Drammen kjemper fredag kveld mot en kraftig brann i et stort batterianlegg hos Å Energi på Brakerøya.
Ifølge Drammens Tidende står et litium-titandioksid-batteri i full fyr inne i en konteiner, og brannsjef Torgeir Andersen sier de aldri har opplevd en situasjon som denne før.
– Det brenner i et litium-titandioksid-batteri på stedet. Det er ikke så kraftig som batteriet i elbiler, men dette batteriet er så stort at det tilsvarer 30–50 biler. Det står inne i en 30-fots konteiner inne på et rom, forklarer Andersen til avisen.
Brannvesenet jobber med å finne ut hvordan de kan få batteriet ut av bygningen, men situasjonen er krevende.
– Utfordringen er at det brenner veldig kraftig i konteineren. Det er også en del kabler som må klippes, og det må gjøres av spesialister. I tillegg må vi bygge en rampe for å få ut batteriet, sier Andersen. Han utelukker ikke at batteriet kan måtte brenne ut for seg selv under kontrollerte forhold.
Beboere i området er bedt om å holde vinduer og dører lukket.
– Røyken roterer litt rundt, men den tynnes også ut i området. Det lukter veldig vondt – metallisk, sier Andersen til Drammens Tidende, og legger til at brannmannskapene bruker røykdykkerutstyr og pusteluft for å ivareta sikkerheten.
