Pekeleken for å finne alternative syndebukker for granatangrep og gjengvold i hovedstaden fortsetter. Den tidligere finansministeren retter fokus mot rusmisbrukere på Oslos vestkant som bidragsytere til gjengkonflikten.
– Folk må slutte å kjøpe narkotika. Det er altfor mange, kanskje typisk på Oslo vest, som koser seg med kokain. De finansierer tung kriminalitet, sier Vedum til VG.
Han understreker at han ikke legger hovedansvaret på rusavhengige, men mener unge som kjøper kokain på byen, må forstå konsekvensene av egne handlinger.
– Når unge mennesker på vestkanten kjøper kokain, gir de penger til nettverkene. De bidrar til å gjøre Bislett mindre trygt, sier han.
Vedum peker på at narkotikahandel er selve drivkraften bak gjengkriminaliteten. Han vil derfor styrke tolletaten med flere ansatte og nye skannere for å stanse smuglingen før den når norske gater.
Tolletaten har i dag fire skannere, men bare én er fast plassert i Oslo-området. Leder i Norsk Tollerforbund, Karin Schaug, mener det er altfor lite: Hun peker på at Oslo Havn er et hovedpunkt for import til Norge, og at kontrollkapasiteten må opp.
Selv om jeg bor Oslo Vest – rett ved der det visstnok konsumeres – har jeg (dessverre?) aldri fått tilbud om å kjøpe kokain. Er antakelig for lite på byen. https://t.co/97fnsZLUtt
— Pål (@Gabelsgate) October 14, 2025
Også Bama, som tidligere har oppdaget kokain i banancontainere, støtter kravet om en fast skanner i hovedstaden.
– Vi mener det er avgjørende viktig at Oslo Havn får på plass en skanner til, sier konserndirektør Pia Gulbrandsen.
