– Kokainbruk på Oslo vest bidrar til gjengvold

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 14. oktober 2025 | 14:03

Pekeleken for å finne alternative syndebukker for granatangrep og gjengvold i hovedstaden fortsetter. Den tidligere finansministeren retter fokus mot rusmisbrukere på Oslos vestkant som bidragsytere til gjengkonflikten.

– Folk må slutte å kjøpe narkotika. Det er altfor mange, kanskje typisk på Oslo vest, som koser seg med kokain. De finansierer tung kriminalitet, sier Vedum til VG.

Han understreker at han ikke legger hovedansvaret på rusavhengige, men mener unge som kjøper kokain på byen, må forstå konsekvensene av egne handlinger.
– Når unge mennesker på vestkanten kjøper kokain, gir de penger til nettverkene. De bidrar til å gjøre Bislett mindre trygt, sier han.

Hvem har hovedansvaret for økende gjengkriminalitet i hovedstaden?

View Results

Loading ... Loading ...

Vedum peker på at narkotikahandel er selve drivkraften bak gjengkriminaliteten. Han vil derfor styrke tolletaten med flere ansatte og nye skannere for å stanse smuglingen før den når norske gater.

Tolletaten har i dag fire skannere, men bare én er fast plassert i Oslo-området. Leder i Norsk Tollerforbund, Karin Schaug, mener det er altfor lite: Hun peker på at Oslo Havn er et hovedpunkt for import til Norge, og at kontrollkapasiteten må opp.

Også Bama, som tidligere har oppdaget kokain i banancontainere, støtter kravet om en fast skanner i hovedstaden.
– Vi mener det er avgjørende viktig at Oslo Havn får på plass en skanner til, sier konserndirektør Pia Gulbrandsen.

mest lest