En 30 år gammel svensk statsborger med tilknytning til et voldelig gjengmiljø er utvist fra Norge i to år. Ifølge Oslo politidistrikt skal utvisningen bidra til å forebygge kriminalitet og hindre etablering av svenske nettverk i landet.
Det skriver politiet i en pressemelding.
Mannen ble sendt ut av Norge til Sverige helgen etter at vedtaket ble fattet 17. oktober. Utlendingsdirektoratet (UDI) la vekt på politiets vurdering av at den svenske statsborgeren hadde til hensikt å begå kriminelle handlinger under sitt opphold i Norge.
– UDI har i utvisningsvedtaket også vektlagt politiets opplysninger om at 30-åringen i Sverige er kjent for å ha rekruttert andre til kriminalitet, og at nettverket han er en del av i «hög grad påverkar ungdomar i riskzonen», sier politiadvokat Andreas Meeg-Bentzen i Oslo politidistrikt.
Knytninger til voldelige nettverk
Mannen har vært tilknyttet et tidligere aktivt kriminelt nettverk i Sverige, kjent for grov vold og narkotikakriminalitet. Selv om dette miljøet ifølge svensk politi ikke lenger eksisterer, skal det ha forgreninger til andre nettverk som fortsatt er aktive.
– Nettverket har hatt stor innvirkning på lokalsamfunnet, både gjennom sosial uro, kriminalitet og narkotikahandel, sier Meeg-Bentzen.
Svenske gjenger søker seg til Norge
Politiet mener at skjerpede regler og økt innsats mot kriminelle i Sverige har ført til at enkelte svenske nettverk ser mot Norge som et nytt marked for narkotika og annen kriminalitet.
– Målrettede forebyggende og avvergende tiltak er avgjørende for å hindre at svenske kriminelle rekrutterer barn og unge til å begå vold og alvorlig kriminalitet. Denne kriminaliteten krysser grenser, og kriminalitet som handelsvare har blitt et alvorlig samfunnsproblem, sier Meeg-Bentzen.
Oslo politidistrikt understreker at utvisningen skal bidra til å forhindre at slike nettverk får fotfeste i Norge.
