Lærere advarer mot kutt i oppvekstsektoren

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 5. november 2025 | 13:00

Regjeringen ber kommunene flytte milliarder fra oppvekst til eldreomsorg for å møte eldrebølgen. Samtidig viser tall fra Statistisk sentralbyrå at antallet barn vil øke med rundt sju prosent fram mot 2050. Lærere og fagforeninger frykter alvorlige konsekvenser for skoler og barnehager.

Lærer Eirik Lyngvær ved Flatåsen skole i Trondheim mener kuttene vil forsterke presset på en allerede utsatt sektor.

– Det vil bli større klasser og flere brudd på lærernormen enn det allerede er i norske skoler, og færre muligheter til å hjelpe elever som trenger ekstra støtte, sier han til Klassekampen. Lyngvær uttrykker bekymring for at barnehagene vil rammes hardest, med lav rekruttering og høy arbeidsbelastning.

Regjeringen anslår at kommunene må finne 12 milliarder kroner i innsparing fra oppvekst, samtidig som eldreomsorgen vil kreve 52 milliarder mer de neste ti årene.

Statssekretær Emil Raaen (Ap) i Kommunal- og distriktsdepartementet viser til analyser fra Det tekniske beregningsutvalg (TBU), som spår færre barn fram mot 2035. Han understreker at kommunene må tilpasse driften og «tenke nytt» uten at kvaliteten på tilbudet nødvendigvis reduseres.

Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll reagerer sterkt på planene.
– Vi må legge til rette for en god helse- og omsorgstjeneste, men det blir riv ruskende galt å ta pengene fra oppvekst og utdanning, gitt at barnetallet ikke går ned, men opp, sier han.

Ifølge Røsvoll er sektoren allerede presset, med lav rekruttering og flere elever med sammensatte behov. Han advarer om at kutt i skolen kan øke ungt utenforskap og psykiske helseutfordringer, og mener ressursene heller bør brukes til forebygging og fellesskole.

mest lest