Redaktør i iNyheter, Helge Lurås, skal i kveld delta i NRKs Debatten.
Temaet for sendingen er den økende veksten i alternative medier og spørsmålet om hovedstrømsmediene har en innebygd slagside i sin dekning av blant annet politikk, innvandring og samfunnskonflikter.
Ifølge NRK er kveldens tema formulert slik: «Alternative medier øker. Ikke-etablerte medier møter etablerte redaktører til debatt.»
Bakgrunnen er et medielandskap som har endret seg raskt de siste årene, der nye aktører utfordrer både prioriteringer, vinklinger og kildebruk i tradisjonelle redaksjoner.
Les også: Nordmenn føler seg oversett av medier og politikere
Debatten vil ta for seg hvordan norske medier håndterer krevende temaområder, og om de etablerte aktørene i tilstrekkelig grad klarer å speile befolkningens bekymringer og meninger.
Også mediekritiker og tidligere Høyre-politiker Simen Sandelien deltak, melder han på sin Facebook-side.
– Dette gleder jeg meg faktisk til. Her har jeg mye på lager, skriver Sandelien.
Lurås vil representere et perspektiv fra utsiden av det tradisjonelle pressekorpset, og løfte spørsmål om åpenhet, vinkling og journalistisk kultur i Norge. Sendingen går direkte på NRK i kveld.
Saken ble oppdatert 19:40.
