Mister jobben og kan risikere anmeldelse etter massiv statsstøtte til «barnehus»: – Vi har ikke tillit til dem

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 19. januar 2023 | 16:58

Foreningen for barnepalliasjon (FFB) må betale staten tilbake «et tosifret antall millioner» som følge av feil pengebruk. Helsedirektoratet mener de har trikset med regnskapene, og vil vurdere politianmeldelse, skriver NRK.

Nå mister også generalsekretæren og grunnleggeren jobben.

Det er FFB som startet prosjektet Andreas Hus i Kristiansand. I oktober kunne Fædrelandsvennen og NRK avsløre bruk av penger på oppsiktsvekkende måter. Da hadde staten allerede bevilget 90 millioner kroner til prosjektet.

Det hele startet idealistisk i 2009 da mor Natasha Pedersen bodde i Kristiansand med to barn.

Den eldste, Andrea, hadde vært uhelbredelig syk siden hun ble født. Hun dør året etter, i 2010. Mammaen ønsker å bygge et senter for døende barn.

I flere år jobber hun hardt med lobbyvirksomhet. Hun får med Norges mektigste politikere på laget. Blant andre Bent Høie (H) og statsministeren selv, Erna Solberg.

Agder Høyre tok en spesielt aktiv rolle og deltok mannssterkt da Foreningen for barnepalliasjon (FFB) afrangerte åpningsfest og snorklipping i 2018. De la ut egen sak på sine hjemmesider om sin deltakelse. Der skriver de også at det gjenstår mye for «å realisere drømmen til Natasha — nemlig barnehospice i helsebyen Eg i Kristiansand». Men de skulle stå på. «Høyre jobber nå videre med å inkorporere dette i vårt partiprogram 2019-2023,» skrev de og poserte stolt foran kameraene.

Fra åpningen af\v FFB. Skjermbilde Agder Høyres nettside

Og dem poltiske støtten virket. Stortinget sa ja til prosjektet i 2020.

Pedersens forening ble lovet 30 millioner årlig over fem år i statsbudsjettet. Pengene skulle gå til utvikling, etablering og drift av senteret, ifølge søknaden til Helsedirektoratet.

Da saken om pengebruken ble kjent i oktober 2022 hadde Pedersen og FFB fått 90 millioner kroner.

Ingen av pengene hadde gått til å bygge selve senteret. Derimot hadde det gått til konsulenter fra PR-byråer, reklame på TV 2 i beste sendetid. Designermøbler, blant annet en stol til 40.000 og en sofa til 80.000.

Et lydanlegg til over én million hadde de også kjøp. En tur til Italia til 50.000 var inkludert. Egen logo på håndballdrakter i Champions League. Millionlønn til Pedersen selv.

Reklamen på TV 2 kostet 1,6 millioner, det var brukt 450.000 på markedsføring på sosiale medier.

Les også: Skulle ivareta døende barn: Har brukt penger på designermøbler, TV-reklame og PR-konsulenter

LIke etter varslet Helsedirektoratet at de ville granske pengebruken. Sent i oktober kom pressemeldingen om at foreningen legger ned prosjektet Andreas Hus.

– Jeg har viet hele livet mitt til dette prosjektet, men kuttet fra regjeringen gjør det umulig å drive seriøst, sa generalsekretær i FFB, Natasha Pedersen da. Men nå ser det altså enda mer alvorlig ut for foreningen.

De kan måtte tilbakebetale mange millioner av allerede tildelte midler.

– Vi har orientert foreningen om at de ikke vil få penger fra oss fremover. Vi har ikke tillit til dem, sier avdelingsdirektør Elise Husum i Helsedirektoratet til NRK.

Helsedirektoratet i gang en omfattende gransking av foreningens økonomi etter medias avsløringer i oktober.

Nå er konklusjonen fra granskingen klar:

– Kostnadene er altfor høye. De har gjort alt for å maksimere tilskuddet og blåst opp prosjektkostnadene for å få mest mulig ut av en tilskuddsordning, sier Husum.

Helsedirektoratet har varslet foreningen om at de vil kreve tilbake deler av tilskuddet på 90 millioner som de har fått de siste tre årene.

– Jeg antar vi havner på et tosifret antall millioner. Vi har ikke finregnet på beløpet ennå, for det er en del som går på skjønn.

– Hva mener du er mest alvorlig at det som kommer fram?

– At de har trikset med regnskapene. De har ført ting på prosjekt som skulle vært ført på foreningen. De har også veldig høye konsulentkostnader, sier Husum.

Styreleder i foreningen er den tidligere Høyre-statsråden Ansgar Gabrielsen. Han har mange perioder på Stortinget og var helseminister i 2004-05.

Torsdag ble det avholdt styremøte. Der ble det klart at generalsekretæren mister jobben.

Generalsekretær Natasha Pedersen i Foreningen for barnepalliasjon (FFB) mister jobben, opplyser styreleder Ansgar Gabrielsen på en pressekonferanse i Kristiansand. Det melder NRK.

Carl I. Hagen mener Stortinget bare «later som om det er folket som bestemmer» (+)

mest lest