Iran har kommet ut av flere uker med amerikanske og israelske angrep med store deler av sitt atomprogram i behold, noe som nå skaper nye utfordringer for USA.
Det skriver The Wall Street Journal, som viser til både tjenestepersoner og eksperter.
Ifølge avisen er laboratorier og forskningsanlegg ødelagt, og deler av anrikningsprogrammet svekket. Likevel skal Iran fortsatt ha sentrifuger og tilgang til anlegg dypt under bakken. Landet skal også ha beholdt et betydelig lager av nær våpengradert uran, som overvåkes, men ikke er flyttet.
USAs visepresident JD Vance pekte på Irans atomambisjoner som hovedstriden i forhandlingene, som brøt sammen søndag etter 21 timers samtaler i Islamabad. «Vi trenger en klar forpliktelse til at de ikke vil søke atomvåpen eller midlene som gjør det mulig å utvikle dem raskt», uttalte han før han returnerte til USA.
Samtidig skylder Iran på USA for at forhandlingene strandet, og mener Washington ikke vil fire på det de beskriver som maksimalistiske krav. Ifølge eksperter vil Teheran neppe gi fra seg sitt lager av høyanriket uran uten betydelige motytelser, noe som kan gjøre nye forhandlinger enda vanskeligere.
Selv om angrepene har påført programmet skade, er det fortsatt usikkert hvor hardt Irans evne til å utvikle et atomstridshode er rammet. Eksperter mener landet fortsatt har mye av det som trengs for å bygge en bombe, men at det vil være vanskelig å gjøre det uten å bli oppdaget, skriver WSJ.
