Iran åpner Hormuzstredet under våpenhvile: – Fullt åpent for handel

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 17. april 2026 | 16:07

Iran kunngjør at det strategisk viktige Hormuzstredet igjen er åpent for kommersiell trafikk – men kun så lenge våpenhvilen i Libanon varer.

– I tråd med våpenhvilen i Libanon erklæres passasjen for alle kommersielle fartøy gjennom Hormuzstredet som fullstendig åpen for den gjenværende perioden av våpenhvilen, langs den koordinerte ruten som allerede er kunngjort av Havne- og sjøfartsorganisasjonen i Den islamske republikken Iran.

Det skriver Irans utenriksminister Abbas Araghchi på X.

Knytter åpningen til våpenhvile

Uttalelsen kom fredag og knyttes direkte til den pågående våpenhvilen mellom Israel og Hizbollah i Libanon. Ifølge Reuters skal all skipstrafikk kunne passere, men kun langs en forhåndsdefinert rute fastsatt av iranske myndigheter.

Samtidig er det betydelig usikkerhet rundt hvor «åpent» stredet faktisk er i praksis.

En analyse gjengitt av Wall Street Journal peker på at kunngjøringen ikke gir tilstrekkelig tydelighet for shippingnæringen, blant annet fordi det fortsatt er uklart hvilke krav Iran stiller til skip som ønsker å passere.

Blant annet må fartøy følge en rute nær iransk territorialfarvann – en løsning som tidligere har blitt tolket som et forsøk på kontroll og mulig avgiftsinnkreving.

Artikkelen fortsetter.

Fredagens melding signaliserer en midlertidig nedtrapping i spenningen – og har allerede påvirket markedene. Ifølge Business Insider falt oljeprisene markant etter kunngjøringen, drevet av forventninger om stabilisert forsyning.

– Markedet tolker dette som full åpning. Men uttalelsen innebærer fortsatt at skipene må gå en nordligere rute inn i iransk farvann og trolig at de fortsatt må betale Iran en tollavgift. Den eneste endringen er at skip knyttet til USA og Israel også kan passere dersom de betaler toll.

Det sier redaktør og tidligere etterretningsoffiser Helge Lurås til iNyheter, og følger opp med:

– Jeg tror ikke dette utsagnet innebærer at regimet gir fra seg sitt eneste reelle pressmiddel. I så fall er de amatører.

Les også: – Blokaden mer kraftfull enn bombene

Trump: – Israel er «forbudt» å bombe Libanon

Samtidig som Iran knytter åpningen av Hormuzstredet til våpenhvilen i Libanon, hevder USAs president Donald Trump at Israel ikke lenger får lov å gjennomføre angrep i landet.

– Israel vil ikke bombe Libanon lenger. De er FORBUDT å gjøre det av USA. Nok er nok!!!, skriver Trump på Truth Social.

Presidenten viser til at USA vil håndtere situasjonen knyttet til Hizbollah «på en passende måte», og antyder en aktiv amerikansk rolle i oppfølgingen av avtalen.

Dermed tegnes det et bilde av en bredere koordinert nedtrapping i regionen, der både militære og økonomiske forhold – som sikkerheten i Hormuzstredet – kobles direkte til utviklingen i Libanon.

Samtidig er det uklart hvordan et slikt amerikansk «forbud» i praksis skal håndheves, utover rammene av selve våpenhvilen.

Skjermbilde: Truth Social

Les også: Tyskland vurderer militær innsats i Hormuzstredet

Midlertidig pusterom

Hormuzstredet er en av verdens mest kritiske transportårer for olje og gass, og enhver stenging får umiddelbare globale konsekvenser. Stredet har i praksis vært stengt som følge av eskalering mellom Iran, USA og Israel, noe som har ført til kraftige forstyrrelser i energimarkedene.

Åpningen av Hormuzstredet skjer parallelt med bredere diplomatiske forsøk på å stabilisere situasjonen i regionen. Ifølge AP News er våpenhvilen i Libanon del av et større forhandlingsløp mellom Iran og USA, der kontroll over stredet er et sentralt stridspunkt.

Samtidig opprettholder USA en militær blokade av iranske havner, noe som understreker at konflikten langt fra er løst. Dermed fremstår åpningen først og fremst som et taktisk grep og ikke en varig løsning.

– Iran har hele tiden hevdet at Hormuzstredet har vært åpent, så lenge man følger deres betingelser. Og det er en viktig avgrensing fra status quo før krigen brøt ut, sier Helge Lurås videre til iNyheter.

Stredet er åpent, men på iranske premisser, og kun så lenge våpenhvilen holder.

Trump fortsetter

Dornal Trump legger imidlertid ingen demper på sin entusiasme. Litt senere kommer han med nok en tweet på Truth Social. Nå hevder han enda mer innrømmelser fra Iran.

– Iran har gått med på aldri å stenge Hormuzstredet igjen. Det vil ikke lenger bli brukt som et våpen mot verden! President DONALD J. TRUMP

Han vil også ha anerkjennelse for det han mener å ha oppnådd. Like etter melder han dette:

– De nedadgående New York Times, FAKE NEWS CNN, og andre, vet rett og slett ikke hva de skal gjøre. De leter desperat etter en grunn til å kritisere president Donald J. Trump for Iran-situasjonen, men klarer bare ikke å finne noen. Hvorfor kan de ikke bare si, på riktig tidspunkt: BRA JOBBET, MR. PRESIDENT, og begynne å gjenvinne sin troverdighet???

mest lest