Stoltenberg misfornøyd med drivstoffkutt: – Det er mest sannsynlig ulovlig statsstøtte

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 30. april 2026 | 15:32

Finansminister Jens Stoltenberg sier regjeringen er lite fornøyd med Stortingets vedtak om nye kutt i drivstoffavgiftene, som nå trer i kraft fra 1. mai. Kuttene innebærer blant annet lavere CO₂-avgift på diesel, og kommer i tillegg til reduksjonene som ble innført 1. april.

I spørsmål fra NRK som Regjeringen burde stilt kabinettspørsmål i denne saken, svarer Stoltenberg:

– Det er ikke jeg som tar stilling til den type ting. Jeg er finansminister.

Peker på internasjonale regler

Avgiften på diesel reduseres med 1,33 kroner per liter, og samlet anslås pumpeprisen å falle med over fire kroner per liter. Også avgifter for blant annet anleggsdiesel, sjøfart og fiske i nære farvann blir satt ned midlertidig fram til 1. september.

Stoltenberg advarer samtidig om at deler av vedtaket kan være i strid med internasjonale regler.

– Det er mest sannsynlig ulovlig statsstøtte. Det ville være uansvarlig hvis vi ikke gjorde oppmerksomme på den usikkerheten, sier han til NRK

Varsler oppfølging av saken

Han peker på at avgiftskuttene kan bryte med EØS-avtalens regelverk, siden de ikke er godkjent på forhånd. Ifølge finansministeren kan det føre til sak både hos EFTAs overvåkingsorgan ESA og i norske domstoler.

– Man har vedtatt EØS-avtalen, som er norsk lov, og den har et presist statsstøtteregelverk, sier Stoltenberg.

Regjeringen har likevel måttet akseptere vedtaket, ettersom den er i mindretall på Stortinget. Stoltenberg varsler at saken vil bli fulgt opp i arbeidet med revidert nasjonalbudsjett, der regjeringen vil forsøke å sikre en helhetlig og ansvarlig økonomisk politikk.

mest lest