USAs finansminister om Iran: – Minner om «Bagdad Bob»

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 4. mai 2026 | 03:38

USAs finansminister Scott Bessent advarer om at Irans oljelagre er i ferd med å fylles opp – og at brønnene kan stoppe innen en uke.

Oljeinfrastrukturen deres begynner å knirke, sa Bessent i Fox News-programmet Sunday Morning Futures. Innen én uke kan Iran være tvunget til å stenge sine egne oljebrønner.

Bessent beskrev den pågående kampanjen – kalt «Operation Economic Fury» – som en kraftig opptrapping av det amerikanske presset mot Teheran-regimet.

– Vi kjørte maraton de siste tolv månedene. Nå spurter vi mot målstreken, sa han.

Ifølge finansministeren taper Iran opptil 400 millioner dollar daglig som følge av tapte oljeinntekter. Den amerikanske marineblokaden skal hindre opptil to millioner fat olje per dag fra å nå verdensmarkedet.

– Dette er en reell økonomisk blokade. Vi kveler regimet, og de er ikke i stand til å betale sine soldater, sa Bessent.

I tillegg til å blokkere oljeskip har USA frosset 344 millioner dollar i iransk kryptovaluta, og presser banker og finansinstitusjoner i Gulf-statene til å stenge for iranske midler.

Bessent avviste også påstander om at Iran har kontroll over Hormuzstredet, og sammenlignet regimet med den beryktede irakiske informasjonsministeren under Irak-krigen.

– Det minner meg om Bagdad Bob fra Irak-krigen. Du hadde fyren som snakket tull mens stridsvognene kjørte rundt bak ham. Iranerne er akkurat slik, sa Bessent.

Han hevdet at Iran har fått inn under 1,3 millioner dollar i bompenger fra Hormuzstredet – en brøkdel av hva landet tidligere tjente daglig på olje.

Golfstatene snur ryggen til Iran

Bessent påpekte at Irans valg om å bombe sine golfnaboer har slått tilbake på regimet selv. Gulf-stater som tidligere så gjennom fingrene med iranske midler i sine banksystemer har nå samarbeidet med USA om å fryse IRGC-midler (Den islamske revolusjonsgarden) i regionale banker.

– IRGC ser årtiers stjålne midler bli frosset og forsvinne svært raskt, sa han.

Han trakk også frem at De forente arabiske emirater (UAE) har valgt å melde seg ut av OPEC, noe han mener vil presse oljeprisen ned – til fordel for den amerikanske økonomien.

– Jeg ville ikke bli overrasket om vi ser oljeprisene vesentlig lavere etter at denne konflikten er over enn de var ved starten av 2025, sa Bessent.

mest lest