Marius Borg Høiby retter kraftig kritikk mot både fengselsforholdene og rettsbehandlingen etter onsdagens fengslingsmøte i Oslo tingrett.
I et innlegg i Nettavisen onsdag kveld hevder Høiby at han ikke har «en rettssikkerhet som er av norsk standard», samtidig som han beskriver varetekten i Oslo fengsel som psykisk belastende.
Høiby sitter varetektsfengslet på grunn av gjentakelsesfare for brudd på besøksforbudet mot sin tidligere kjæreste. Han reagerer spesielt på at han holdes skjermet og med svært begrenset sosial kontakt fordi myndighetene frykter at han skal kontakte henne via telefon eller internett.
– Dette er så absurd og urimelig at det finnes ikke ord i mitt vokabular til å uttrykke min frustrasjon, skriver han.
Under fengslingsmøtet forklarte Høiby at isolasjonen har påvirket hans psykiske helse, og at han derfor ikke lenger utgjør noen gjentakelsesfare. Han hevder samtidig at dommeren hadde bestemt seg før han fikk forklart seg ferdig.
– For meg virker det åpenbart at dommeren hadde bestemt seg før jeg fikk sagt det jeg ønsket å si, skriver han.
Høiby reagerer også på at dommeren valgte å presisere at det alvorlig syke familiemedlemmet han ønsket å tilbringe tid med, var hans mor.
– At dommeren velger å understreke at dette dreier seg om min mor, anser jeg som unødvendig presisering, skriver han.
Han understreker samtidig at han hele tiden har ønsket å holde familien utenfor saken.
– Jeg har både under hovedforhandling i saken min og under forhandlingene i dag hatt et ønske om å holde familien min utenfor.
I innlegget kommer han samtidig med påstander om kontakten med ekskjæresten.
– Så å si uten unntak har eksen min oppsøkt meg først eller ønsket kontakt, skriver Høiby.
Påtalemyndigheten mener imidlertid fortsatt at det er fare for nye brudd på besøksforbudet dersom varetekten lettes.
