Spionsaken: PST har beslaglagt satellittmottaker på 22 tonn

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 8. mai 2026 | 15:34

Politiets sikkerhetstjeneste (PST) slo torsdag til mot to eiendommer – én på Otta og én på Andøya. I etterkant er en kinesisk kvinne pågrepet og siktet for forsøk på medvirkning til grov etterretningsvirksomhet.

Fredag ble kvinnen varetektsfengslet i fire uker av Oslo tingrett.

– Vi har tatt beslag i en container bestående av en mobil satellittmottaker på 22 tonn, sier politiadvokat Thomas Blom til pressen etter kjennelsen.

Ifølge Blom er saken uvanlig og knytter seg til forsøk på signaletterretning i Norge. Kvinnen ble pågrepet på Andøya, og hun skal ha kommet til landet i mars.

– Saken er spesiell i den forstand at det her dreier seg om forsøk på ulovlig signaletterretning.

Etterforskningen har så langt ført til at tre personer og ett selskap er siktet, men politiet utelukker ikke flere involverte.

– Vi har så langt siktet tre personer og ett selskap. Vi er trolig ikke ferdig heller, sier Blom.

En mann fra Singapore trekkes også frem som sentral i saken. Det er hans registrerte adresse på Otta og eiendom på Andøya som PST har ransaket. VG skriver at PST mener at et selskap knyttet til mannen kan ha blitt brukt som dekke for en kinesisk statlig aktør.

Andøya har strategisk betydning, blant annet fordi Andøya Space er et viktig oppskytningssted for satellitter i Europa. Myndighetene har over tid advart mot mulig etterretningsaktivitet i området.

Mannen fra Singapore har opplyst til VG at han ble tilbudt 60.000 kroner i månedsleie for å skaffe et hus på Andøya.

mest lest