Den britiske aktivisten Tommy Robinson retter kraftig skyts mot Andy Burnham, som av mange omtales som favoritt til å overta etter Keir Starmer som Labour-leder og statsminister.
I en podkast publisert på Robinsons egen YouTube-kanal omtaler han Burnham som «en farlig mann» og hevder at Labour-politikeren vil lure mange velgere.
– Han ser bra ut, snakker bra og høres troverdig ut. Derfor kommer han til å lure mange mennesker. Han er farlig, sier Robinson.
Robinson hevder videre at Burnham tidligere har hatt forbindelser til organisasjonen MEND, som han selv omtaler som en islamistisk gruppe. Han påstår at Burnhams organisasjon mottok penger fra MEND, og viser til at Burnham ifølge ham deltok på arrangementer sammen med organisasjonen.
– Han kan fordømme jihadister offentlig, men han er i seng med dem. De hjelper til med å finansiere ham, hevder Robinson.
Påstandene blir ikke dokumentert i podkasten.
Robinson mener samtidig at Storbritannia ikke trenger en ny Labour-regjering, men en politisk kursendring. Han sier landet er inne i en «kulturell revolusjon» og hevder at høyresiden nå forsøker å mobilisere de mange millioner britene som vanligvis ikke stemmer ved valg.
Intervjuet ble publisert på Tommy Robinsons egen YouTube-kanal, kort tid etter at Burnham ble trukket frem som den mest sannsynlige etterfølgeren etter Keir Starmer dersom statsministeren går av.
Ekstremt liberal
Også president Donald Trump kom med skarp kritikk av Burnham da han onsdag fikk spørsmål om den antatte kommende britiske statsministeren under en pressekonferanse i Det hvite hus sammen med NATOs generalsekretær Mark Rutte.
Trump sa at han kjenner lite til Burnham personlig, men at han har hørt at den tidligere Manchester-ordføreren står langt til venstre politisk.
– Jeg vet ingenting om ham. Jeg ser at han var ordfører i en by. Jeg hører at han er ekstremt liberal. Ekstremt liberal, sa Trump.
Presidenten advarte samtidig mot at Burnham kan videreføre den britiske energipolitikken han tidligere har kritisert.
– Det betyr sannsynligvis at han ikke kommer til å åpne opp Nordsjøen. Jeg ga Keir noen ganske gode råd. Jeg sa: «Åpne opp Nordsjøen», sa Trump.
Trump hevdet at Storbritannia gjør en stor feil ved å begrense olje- og gassutvinningen.
– De kjøper olje fra Norge, som henter den fra Nordsjøen, og betaler en høy pris. Norge har nå rundt to billioner dollar i banken, mens Storbritannia er i ferd med å dø økonomisk. De burde åpne opp Nordsjøen, sa han.
Senere i pressekonferansen sa Trump at han trolig ville stå politisk langt fra Burnham.
– Han er veldig liberal. Jeg kom godt overens med Starmer, men jeg sa til ham at dere har tre problemer: innvandring, energi og kriminalitet, sa Trump.
Han rettet også et nytt angrep mot Londons ordfører Sadiq Khan og hevdet at innvandringen bidrar til den økende kriminaliteten i Storbritannia.
– Dere har et innvandringsproblem. Innvandringen bidrar til kriminaliteten. Og dere har et enormt energiproblem. Dere bygger dumme vindmøller over hele landet, mens dere sitter på et av verdens største oljefelt i Nordsjøen, sa Trump.
