Hver eneste dag blir i snitt 25 hjortedyr påkjørt og drept på norske veier og jernbanespor, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå.
I jaktåret 2025–2026 ble til sammen 9.100 hjortedyr drept av bil eller tog. Rådyrene er klart mest utsatt. Over 7.000 rådyr mistet livet i møte med trafikken.
Mange av ulykkene skjer langs veiene, men også tog tar livet av store mengder vilt hvert år. Elgen er særlig utsatt på jernbanen. Av de 1.330 elgene som ble drept i trafikken, mistet 330 livet på skinnene.
Likevel er det færre elg som blir påkjørt enn tidligere. Ifølge SSB har antallet trafikkdrepte elg gått ned i takt med at elgstammen har blitt mindre.
Innlandet peker seg ut som fylket med flest trafikkdrepte hjortedyr. Fylket hadde både flest påkjørte rådyr og flest påkjørte elg.
Også Trøndelag er høyt oppe på listen, særlig for rådyr. På jernbanen var Nordlandsbanen strekningen med flest elgpåkjørsler.
For hjort er utviklingen noe mer positiv. 730 hjort ble drept av bil eller tog i jaktåret 2025–2026. Det er 210 færre enn året før, og det laveste tallet siden 2015–2016.
Les også: Rekordmange registrert som jegere – men like få jakter
Trafikken er imidlertid ikke den eneste årsaken til at hjortedyr dør utenom ordinær jakt.
Totalt ble 14.500 hjortedyr registrert døde utenom jakt i løpet av jaktåret. Det inkluderer dyr som er funnet døde, tatt av rovdyr eller avlivet av humane grunner.
I tillegg ble 49 hjortedyr felt ulovlig, mens 37 dyr ble skutt under skadefelling.
Tallene viser at trafikken fortsatt er en av de største dødsfellene for hjortedyr i Norge.
