EU skroter offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 18. januar 2024 | 10:57

Artikkelen er basert på en pressemelding fra NAF.

En betydelig andel elbilister opplever at vinterkulden har en kraftig innvirkning på bilens rekkevidde.

NAFs siste undersøkelse, gjennomført av Norstat i desember 2023, viser at fire av ti elbilister er skuffet over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading i vintermånedene.

– Mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye rekkevidden endres i de verste kuldeperiodene, der rekkevidden kan halveres, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Han påpeker at mange ikke er forberedt på de store variasjonene i rekkevidden, noe som gjør vinterkjøring utfordrende for flere elbilister.

Offisiell vintertest ute av planene i EU

Til tross for at det i 2023 ble jobbet med å få på plass en offisiell vintertest av elbiler under den nye Euro7-standarden, er dette nå ute av de endelige planene. Dette betyr at forbrukerne må se langt etter offisielle tall for vinterrekkevidde på elbiler, da testen ikke er inkludert i de kommende kravene fra EU.

– En offisiell vinter-WLTP-test ville gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om elbilenes egenskaper i vinterklima. Rekkevidden er fortsatt en viktig faktor for bilkjøperne, og vi er opptatt av at de skal få så god informasjon som mulig, forklarer Sødal.

Se saken i sin helhet.

mest lest