USAs president Joe Biden har snakket om Putins antydninger om bruk av atomvåpen på et møte med støttespillere i New York.
– Vi har ikke vært nærmere en mulig dommedag siden Kennedy og Cubakrisen i 1962, sier presidenten, ifølge AFP.
– Han tuller ikke når han snakker om mulig bruk av taktiske atomvåpen eller biologiske eller kjemiske våpen, fordi forsvaret hans underpresterer, sier Biden.
Han sier ifølge AFP at verden for første gang siden den kalde krigen risikerer «dommedag», og at de prøver å finne ut hva som kan være Putins «vei ut av krigen» og hva han vil gjøre i møte med tap av ansikt og makt.
CNNs reporter i Det hvite hus, Kaitlan Collins, skriver på Twitter at Biden går mye lenger enn hva noen sikkerhetsrådgiver eller talspersoner fra Pentagon har gjort tidligere.
Biden going MUCH further than his officials have, from the National Security Council to the Pentagon. They have said they take Russia’s threats seriously, but haven’t seen any changes in its nuclear posture. Biden invokes Armageddon and says Putin should be taken seriously.
— Kaitlan Collins (@kaitlancollins) October 7, 2022
Det er mange analytikere som har diskutert Putins trusler de siste ukene, om det dreier seg om ren «sabelrasling» for å skremme Vesten, eller om han faktisk vurderer bruk av atomvåpen, skriver VG.
