Presidentkandidat Donald Trump vil lokke tyske bilprodusenter til USA med lave skatter og avgifter, skriver tyske Der Spiegel.
– Jeg vil at tyske bilselskaper skal bli amerikanske bilselskaper, sa Trump tirsdag under en valgkampstale i Savannah, Georgia.
Det er anslått at BMW, Mercedes og Volkswagen allerede har rundt 36.000 ansatte i USA, og at ytterligere 86.000 jobber er knyttet til amerikansk produksjon av tyske biler. Denne produksjonen skal dessuten ha firedoblet seg fra 2000 til 2018. I 2017 ble det laget 804.000 tyske biler i USA, hvorav 481.000 ble eksportert til utlandet. Det har DW News skrevet.
Nå lover Trump store fordeler til tyske bilkonsern dersom de flytter virksomheten til USA. Den republikanske presidentkandidaten truer også med å innføre 100 prosent skatt på alle biler som bygges i Mexico, og sier at han skal presse de som produserer i nabolandet til å flytte virksomheten til USA.
President Trump is on FIRE! 🔥
"I want German car companies to become American car companies." pic.twitter.com/OrhLdkyf1d
— MAGA War Room (@MAGAIncWarRoom) September 24, 2024
– Jeg vil gi dere de laveste avgiftene, de laveste energikostnadene og den laveste reguleringsbyrden og gratis tilgang til det beste og største markedet på planeten, men bare hvis du lager produktet ditt her i Amerika, sier Trump.
Presidentkandidaten forteller og at han vil skru den amerikanske selskapsskattesatsen ned fra 21 prosent til 15, men bare for selskaper som produserer i USA. Demokratenes presidentkandidat, Kamala Harris, ønsker å heve selskapsskattesatsen til 28 prosent. Den var på 35 prosent da Trump ble president i 2017, før han signerte et tiltak for å senke den. Det skriver US News.
Forslagene kan komme som en redning for selskaper som trues av industridøden i Europa.
Tidligere denne måneden varslet nemlig Volkswagen at de vurderer å stenge minst én større bilfabrikk samt ett komponentanlegg i Tyskland, i tillegg til å si opp ansatte. Ledelsen i selskapet sier at Tyskland som forretningsmarked stadig faller bakover når det kommer til konkurranseevne, og at nye konkurrenter har gått inn i det europeiske markedet.