Volkswagen-importør Harald A. Møller er skuffet over regjeringen og «truer» med å selge bensin- og dieselbiler igjen i Norge.
Det var høsten 2023 de var ute med en pressemelding:
«Volkswagen markerer en betydelig milepæl lørdag 21. oktober, på dagen 75 år etter at merket etablerte seg i Norge. Jubileumsåret markeres også med full fossilbilstopp fra nyttår for det ikoniske personbilmerket,» skrev de selv i en pressemelding.
Nå, året etter, har pipen fått en annen lyd.
«Etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett, åpner Volkswagen Norge nå for å re-lansere fossile modeller som Volkswagen Golf, Passat og Polo i det norske markedet,» skriver de mandag i en pressemelding.
– Vi gjorde Volkswagen personbil til et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar i år, med tro på at også regjeringen stod ved 2025-målet. Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig som vi tvinges til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagens personbiler med forbrenningsmotor, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Elbiler er allerede sterkt subsidiert i Norge, men Hekneby vil ha enda mere.
– Myndighetene må også vise at de mener alvor med målet. Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det.

Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA.
De viser selv til at der fikk «massiv oppmerksomhet over hele verden» da Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge fra 1. januar i år.
Dermed forsvant også Volkswagen Golf fra norske utsalg.
– Regjeringens forslag til statsbudsjett kan leses som at man har gitt opp troen på at politikk fungerer, på skuldrene av all den politiske viljen som er investert på vei mot 2025-målet. Avgiftssystemet slik det fremstår nå åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent. Om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet, sier Hekneby og legger til:
– Om regjeringen mangler den politiske viljen, kan vi plutselig havne der at 2025 blir et år hvor flere fossile modeller får sin renessanse. Det er baklengs inn i fremtiden, sier Hekneby.
Nå setter de sin lit til SV.
– Signalene fra SV er positive, og vi håper de får gjennomslag for en mer offensiv elbilpolitikk enn den regjeringen har presentert i sitt forslag til statsbudsjett i dag.