Siden 2022 har minst 13 overgrep i taxier blitt meldt til politiet, ifølge NRK. Alle som er dømt har arbeidet gjennom såkalte «plattformselskaper», og sjåfører fra Bolt er overrepresentert.
– Politiet har i løpet av høsten 2024 mottatt flere anmeldelser som gjelder seksuelle overgrep i forbindelse med transport i taxi, sier politiadvokat Maria Weider til Avisa Oslo.
Alle skal ha skjedd i plattformselskaper som kom til etter taxifrislippet i 2020, ifølge Avisa Oslo. De har apper der selvstendig næringsdrivende sjåfører kan registrere seg, før det blir kontrollert at vedkommende har førerkort og kjøreseddel for taxi. Men hvis denne senere trekkes tilbake, får ikke selskapene vite det.
– Vi trenger en mulighet til å sjekke det fortløpende, sier David Mothander, til NRK.
Han er samfunnskontakt i Norden for taxiselskapet Bolt. Mothander sier de gjør det de kan for at passasjerene skal være trygge, og ber nå norske myndigheter om drahjelp, ifølge statskanalen.
– En slik ordning vil gi oss mulighet til å se «i realtid» hvilke sjåfører som har rett til å kjøre, og hvilke som ikke har det. I dag får vi ikke vite om kjøreseddelen er trukket tilbake. Vi har bedt politiet om en slik løsning flere ganger, sier han.
Bolt har gjort flere egne tiltak. De tar nå opp lyd under reisen, sporer alle biler med GPS og har en SOS-knapp som ringer direkte til nødnummer.
Fra og med 1. april 2025 må alle som kjører taxi i Norge tilknyttes en taxisentral. Det betyr at selskapene får større ansvar for bilene som kjører for dem.
– Vi håper nye regler vil gi færre overgrep og få useriøse sjåfører ut av bransjen, sier Anne Karlsen Hove i Norges Taxiforbund til NRK.
iNyheter er kjent med at fremmedkulturelle taxisjåfører er tydelig overrepresentert i taxiovergrepssaker.