Russland inviteres tilbake til Nobelprisen: – Det undergraver samholdet vi trenger

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 1. september 2023 | 11:39

Russland, Belarus og Iran er invitert til utdeling av årets Nobelpris i Stockholm, etter å ha blitt nektet deltakelse i 2022.

Det skriver BBC.

Ifølge Nobelstiftelsen, som står bak prisene, gjøres det for å inkludere også de som ikke deler verdiene som de prestisjetunge prisene står for.

– Det er tydelig at verden deles inn i flere og flere sfærer, hvor dialogen mellom uenige parter er begrenset, sier Nobelstiftelsens administrerende direktør, Vidar Helgesen, til den britiske kringkasteren.

– For å motvirke den trenden, utvider vi våre invitasjoner til å feire og forstå Nobelprisen og viktigheten av uavhengig vitenskap, kultur og fredelige samfunn.

Lederen for Sverigedemokraterna, Jimmie Akesson, ble også invitert for første gang i år, men sa at han var for opptatt til å delta.

– Jeg er dessverre opptatt den dagen», skrev han på Facebook.

Svenske Karin Karlsbro anklaget stiftelsen for å skape en «farlig presedens» ved å «gi grønt lys til å invitere Russland til en glamorøs fest mens missiler faller over ukrainske kultursentre og myrder barn». Hun er medlem av det europeiske parlamentet.

I en tale til svensk radio kalte hun Russland, Belarus og Iran for «skurkestater» som «undertrykker sine borgere, fører krig og terror mot sitt eget folk og naboland».

– De er land som ikke abonnerer på demokratiske verdier på noen måte, sa hun.

– Det er en krig i Europa. [De inntar] en utrolig naiv posisjon. Det undergraver samholdet vi trenger i hele samfunnet.

mest lest