Frykter trafikkaos i tre år

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 2. april 2024 | 12:45

Når Ring 1 stenges i tre år, vil trafikk tilsvarende en firefelts motorvei legge et stort press på veinettet rundt Oslo.

– Vi frykter stengingen vil medføre kork, kaos og økte reisetider i mange år fremover hvis det ikke legges bedre til rette, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en pressemelding.

Elbilene mister tilgangen til kollektivfeltene i Oslo og Akershus mai. Dette er ett av tiltakene for å begrense trafikken når Ring 1 stenges i forbindelse meg byggearbeidene i Hammersborgtunnelen. I tillegg skal feltene i Operatunnelen legges om, og Statens vegvesen vil skilte omkjøringer. NAF etterlyser bedre tilrettelegging for de reisende.

– Trafikken i Hammersborgtunnelen har vært tilsvarende en firefelts motorvei, med rundt 17 000 biler i døgnet. Men tiltakene som skal demme opp for kaoset er kun restriksjoner. Det vil ikke være nok til å hindre kaos, sier Handagard.

Må få innfartsparkeringer på plass
NAF mener det bør etableres nye innfartsparkeringer vest for Oslo. Det vil gjøre det enklere for de reisende. Rundt togstasjonene vest for Oslo, er det svært begrenset med plasser, og togtilbudet har allerede store utfordringer.

– Nye innfartsparkeringer med direktebusser inn til Oslo bør på plass. Det kan lette presset på buss og tog, og gjøre kollektivtrafikk til et alternativ også for de som trenger bil på den første delen av reisen sin. Vi etterlyser bedre tilrettelegging fra både Statens vegvesen og Ruter, sier Handagard.

Pris på kollektivbilletter viktig for de reisende
Ruter har allerede besluttet å krympe rabatten på enkeltbilletter for de som reiser ofte, kalt Reis. I en undersøkelse for NAF utført av Norstat, svarer 54 prosent i Oslo at prisen på kollektivbilletter er viktig for hvor ofte de reiser.

– Både pris på månedskort og på enkeltbilletter er viktige for de reisende i Oslo. Når trafikken strupes kan det føre til at flere får behov for å reise kollektivt av og til. Vi mener man på nytt må se på om lavere pris på fleksible billetter kan opprettholdes i byggeperioden. Sammen med et styrket rutetilbud og innfartsparkeringer er dette tiltak som kan gjøre hverdagen lettere for folk, sier Handagard.

mest lest