FrP: Redningsbåter som plukker opp migrantar i Middelhavet bør miste det norske flagget

Avatar photo
Publisert 3. oktober 2023 | 14:09

Båtene som plukker opp migranter i Middelhavet løper menneskesmuglernes ærend, mener Fremskrittspartiet.

Tirsdag morgen leverte Erlend Wiborg (FrP) et privat lovforslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag, for å sikre hjemmelsgrunnlag til å tilbakekalle et skips rett til å segle under norsk flagg av hensyn til nasjonale interesser.»

Bakgrunnen for forslaget er presset av migranter fra Middelhavet som EU-land kjenner på. For Norge og andre nord-europeiske land, er frykten at sør- og vest-europeiske land som Frankrike og Italia som får migrantene levert ved sine havner, vil sende disse menneskene nordover når kapasiteten deres er sprengt.

– Forliste mennesker skal selvsagt få hjelp. De skal plukkes opp frå havet, men de skal ikke fraktes til Europa. De må sendes tilbake til hamnene de kommer fra, i Tunisia og Libya, sier Wiborg til Vårt Land.

Han er innvandringspolitisk talsperson for FrP.

– I dag er det slik at skip som er leid inn av ulike hjelpeorganisasjonar virker som en forlenget arm til menneskesmuglere som sender store grupper migrantar over Middelhavet til Europa, seier Wiborg til avisa.

Vårt Land har lagt frem forslaget fra FrP til Karstein Høyland, styremedlem i Høyland Offshore, som eier Ocean Viking. Dette skipet leies av organisasjonen SOS Méditerranée, som i 2022 slapp av over 200 migranter i Frankrike.

– Jeg har ingen formening om forslaget fra FrP. SOS Méditerranée leier båten. Og vi er uansett sjøfolk, vi etterlater ikke folk på havet.

Les også: Reparerte Leopard 2-stridsvogner tilbake på slagmarken i Ukraina

Leger uten grenser, som opererer redningsskipet Geo Barents, reagerer på forslaget fra FrP:

«Et hvert forsøk på å stanse Leger uten grensers livreddende arbeide i Middelhavet vil føre til at enda flere mennesker vil drukne. Søk- og redningsarbeidet til de norske båtene i Middelhavet er regulert av internasjonale konvensjoner som Norge har ratifisert, i hovedsak Internasjonal konvensjon om ettersøking og redning til sjøs (SAR-konvensjonen) og Havrettskonvensjonen», skriv maritim rådgivar Jack Herheim i en e-post til Vårt Land.

Skader Norges omdømme

Hovedargumentene FrP og Erlend Wiborg legger til grunn for det nye stortingsforslaget, er som følger:

  • Skipene bidrar til å øke migrasjonspresset mot Schengen-området, spesielt mot medlemslanda ved Middelhavet.
  • Dette utfordrer igjen asylsystemet i Schengen, og kan skape konflikt mellom medlemslanda i Schengen, der Norge er med.
  • Redningsaktiviteten skader Norges internasjonale omdømme og diplomatiske bånd til land ved Middelhavet.

mest lest