200 millioner til integrering

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 4. mai 2026 | 08:20

Over 200 millioner kroner fordeles nå til frivillige organisasjoner for å styrke integreringen i Norge, ifølge en pressemelding fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

– Samfunnet er helt avhengig av den gode jobben frivilligheten gjør lokalt. Fellesskapet får mye igjen for støtten til disse virksomhetene. Dette bidrar rett og slett til god integrering, sier direktør Libe Rieber-Mohn.

Midlene skal blant annet gå til å få flere innvandrere ut i arbeid, styrke norskkunnskaper og bygge sosiale nettverk. Samtidig settes det av midler til tiltak som skal forebygge at gutter og unge menn rekrutteres til kriminalitet.

Halvparten av pengene går direkte til rundt 100 prosjekter i frivilligheten, mens resten fordeles til kommuner med høy andel innvandrere, som igjen deler ut midler lokalt.

– Frivilligheten bidrar til både språkopplæring, sysselsetting og sosiale møteplasser som gir folk større nettverk. Dette forebygger utenforskap, og bygger tillit og tilhørighet mellom mennesker, sier Rieber-Mohn.

Totalt deles det ut 186 millioner kroner til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner, 9,3 millioner til tiltak rettet mot utsatte gutter og unge menn, og over 53 millioner til norskopplæring.

Alle som mottar støtte må dokumentere hvordan midlene brukes og hvilke resultater som oppnås.

Er dette god integreringspolitikk – eller bortkastede millioner?

View Results

Loading ... Loading ...

mest lest