Og det er en klisjé.
Når kvinner søker etter en livspartner, blir valgene deres påvirket av en rekke forhold. Utseendet spiller naturligvis en rolle, sammen med personlighetstrekk, spesielt egenskaper som humor, sjarm, omsorg og pålitelighet.
Imidlertid er det også faktorer som går utover mannens fysiske og mentale egenskaper som kan være avgjørende når en kvinne skal velge en partner for livet – eller en mer kortvarig forbindelse.
På engelsk blir dette fenomenet ofte referert til som «mating value» eller partnerpotensial. Forskning har vist at det som kan virke som et overfladisk utvalgskriterium, har større betydning enn mange kanskje tror, skriver Illustrert Vitenskap. (Eller har vi visst det hele tiden?)
Denne faktoren dreier seg om størrelsen og verdien på mannens bil.
Forskere ved Federal University of Rio Grande do Norte i Brasil undersøkte sammenhengen mellom menns biler og deres oppfattede partnerpotensial gjennom to spørreundersøkelser.
Den første spurte deltakere om deres syn på luksusbiler og menn som kjører dem, med fokus på verdier som partnerpotensial, dominans og attraktivitet. Den andre undersøkelsen tok for seg eiere av luksusbiler og deres selvoppfatning, inkludert om de anså seg selv som mer attraktive partnervalg enn de med vanlige biler.
Resultatene viste at både kvinner og menn ofte vurderte menn som kjørte luksusbiler som mer attraktive partnere, sosialt dominerende og kompetente både profesjonelt og personlig. Kvinner oppfattet også menn med dyre biler som potensielle partnere med flere fordeler, inkludert intime relasjoner.
I tillegg rapporterte bilførerne selv høyere selvtillit og følelse av sosial status, noe som kan bidra til oppfatningen av økt attraktivitet og dominans.
«Luksusbiler, eller premiumbiler som de også kalles, kan brukes til å signalisere en persons posisjon i det sosiale hierarkiet på en tydelig måte, og dette kan påvirke andres oppfatning av disse personenes holdninger, tro og egen verdi som partner for andre», skriver forskerne i sin studie, publisert i tidsskriftet Personality and Individual Differences.