Ved T-banestasjonene på Grorud og Ryen er det plass til totalt rundt nitti sykler bak låste dører.
De sto ferdig i 2021, og kostet 15 milliiner kroner. Betalt av Oslo kommune. Problemet: De er ennå ikke åpnet for publikum.
Forsinkelsen skyldes blant annet problemer med å skaffe vektere som skal sørge for sikkerheten, ifølge .
– Vi er dessverre forsinket fordi vi ønsket å ha en vektertjeneste for de to sykkelhotellene. Vi hadde et anbud i høst, men fikk dessverre ingen tilbud. Vi er i dialog med Sporveien på at de kan ta vektertjenesten for oss, så vi satser jo på at sykkelhotellene skal åpnes i god tid før sesongstart. Foreløpig har vi dessverre ikke noen konkret dato, men det er nært forestående, sier divisjonsdirektør Rune Gjøs i bymiljøetaten i Oslo kommune til NRK.
– Våre sykkelhotell er høystandard anlegg som er innelåst med kameraovervåking, dedikert for sykkelparkering, sier Gjøs.
Sykkelhotellene låses opp ved å bruke appen «Sykkelhotell i Oslo» og abonnementet koster femti kroner i måneden.
Fra før er det ett kommunalt sykkelhotell i Oslo. Det står ved Oslo S og har 160 plasser.
Saken er også kommentert av Sløseriombudsmannen.