Milliardprofitt mens nordmenn sliter med matprisene

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 6. januar 2025 | 10:25

Matprisene har skutt i været de siste årene, og norske familier kjenner det på lommeboken. Fra 2021 til 2023 har de tre store dagligvarekjedene – Norgesgruppen, Coop og Reitan Retail – hatt et samlet overskudd på 15,8 milliarder kroner før skatt.

Ifølge Dagens Næringsliv har en gjennomsnittsfamilie med to voksne og to barn måttet øke sitt årlige matbudsjett med hele 44.000 kroner i samme periode.

Ifølge Forbruksforskningsinstituttet Sifo har budsjettposten for mat og drikke steget med 33 prosent de siste tre årene. Økte priser på råvarer, transport og strøm er blant forklaringene, men Sifos seniorrådgiver Ann-Kristin Ansteensen antyder at dagligvarekjedene kan ha økt sine marginer.

«Vi betaler kanskje mer for maten enn vi må,» sier Ansteensen til DN.

Samtidig har Norges rikeste dagligvarefamilier økt sine formuer betydelig. Johannson-familien, som står bak Norgesgruppen, har hatt en formuesvekst på 472 prosent siden 2008, mens Reitan-familien, eierne av Rema 1000, har økt sin formue mer enn ti ganger i samme periode, skriver DN.

Kritikken mot dagligvarekjedene har ført til at Konkurransetilsynet har ilagt milliardbøter for ulovlig samarbeid. Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 må til sammen betale 4,9 milliarder kroner for å ha svekket konkurransen i markedet. Dagligvarekjedene har imidlertid varslet at de vil anke vedtaket.

mest lest