Et klart flertall av grønlenderne ønsker tettere samarbeid med EU og vil forbli i riksfellesskapet med Danmark. Samtidig er støtten til USA svært lav, og mange uttrykker bekymring for amerikansk militær innflytelse på øya.
Det viser en ny meningsmåling gjennomført av Opinion Danmark.
Flertall vil bli i riksfellesskapet
Ifølge målingen mener 55 prosent at en utmelding av riksfellesskapet med Danmark vil føre til lavere levestandard. Kun 24 prosent er uenige, mens resten er usikre. Bare én av fire mener Grønland bør bli selvstendig nå, mens et klart flertall mener tidspunktet ikke er riktig.
Samtidig tror 52 prosent at Grønland på sikt kan bli selvstendig uten å havne under avgjørende politisk eller militær kontroll fra en annen stat.
Hele 65 prosent svarer at det er best for Grønland å styrke samarbeidet med EU. Kun fem prosent foretrekker tettere samarbeid med USA dersom man må velge mellom de to, viser Opinion-tallene.
Bare åtte prosent mener det vil være en fordel for Grønland å bli en del av USA. Over halvparten sier de er bekymret for at USA kan bruke militærmakt for å ta kontroll over Grønland.
Les også: Trump fra Air Force One: – Grønland forhandles «forever» – ingen pris, vi kan gjøre hva vi vil
Optimisme – men delt tillit
Ifølge valganalytiker Sune Steffen Hansen, som har bestilt oppdraget til Opinion, viser tallene tydelig hvilken retning befolkningen ønsker, og hvor liten appell USA har i denne sammenhengen.
Nesten halvparten av grønlenderne tror livssituasjonen deres vil bli bedre i årene som kommer.
Samtidig er vurderingene av velferdsnivå og politikernes troverdighet mer delte, med rundt halvparten som uttrykker tillit til egne folkevalgte.
Målingen kommer i en periode der Grønland har fått økt strategisk betydning i Arktis, og der forholdet mellom USA, Europa og Nordområdene har blitt et stadig viktigere geopolitisk tema.
