I fjor var Rema 1000 norges største dagligvarekjede. Nå har Kiwi bykset frem og tatt over tronen.
Dagligvarekjedene kriger til en hver tid om å utgjøre en størst mulig del av dagligvaremarkedet. Derfor samarbeider kjedene selv med analyseselskapet AC Nielsen for å følge med på hvem som øker og minker i markedsandeler.
Den månedlige oversikten er ikke offentlig, men Nettavisen skriver at de har fått tilgang til tallene gjennom sine kilder.
Oversikten viser en oppsiktsvekkende utvikling fra februar 2022 til februar 2023.
Kiwi har nemlig gått frem 2,3 prosent til totalt 25,2 og er med det den klart største av alle kjedene.
Rema 1000 er ikke lenger størst. De har gått tilbake 0,3 prosent siden i fjor, til totalt 23,0 prosent.
Meny er kjeden som går klart mest tilbake. De har tapt 1,4 prosent, og ligger nå på 9,0 prosent.
(Saken fortsetter under bildet)
Dagligvareekspert Ivar F. Pettersen i Alo Analyse sier til Nettavisen at Kiwis fremgang trolig har mest å gjøre med at de unnlot å skru opp prisene i begynnelsen av februar.
Dagligvarekjedene pleier nemlig å sette opp sine priser 1. februar hvert år, etter de har forhandlet med sine leverandører. I år overrasket Kiwi alle da de lot være å sette opp prisene sine 1. februar.
Les også: Jeff Bezos superyacht til over 5 milliarder kroner er endelig sjøklar
Rema 1000 og Extra satt opp prisene først, men satt dem ned igjen etter kort tid.
– Kiwis sterke framgang viser at de lyktes veldig godt med sitt grep i begynnelsen av februar. Konkurrentene ble tatt på senga. Det var et smart grep fra Kiwi, sier Pettersen til Nettavisen.
Han tror Rema 1000 blir nødt å finne en måte å svare på.