Statnett økte investeringene i kraftsystemet kraftig i 2025. Totalt investerte selskapet 10,6 milliarder kroner i strømnettet, opp fra 7,6 milliarder året før.
Selskapet opplyser samtidig at det underliggende resultatet endte på 2,8 milliarder kroner i 2025, som er 1,6 milliarder mer enn året før.
Rekordmange nettprosjekter
– Vi er veldig fornøyde med at vi har økt investeringene i kraftsystemet med 40 prosent. Det viser at vi øker kapasiteten og leverer resultater.
Det sier konserndirektør for økonomi og finans i Statnett, Cathrine Lund Larsen, i en pressemelding.
Statnett hadde i løpet av året 248 aktive nettprosjekter, 37 flere enn i 2024. Antallet prosjekter i byggefase har også økt.
– Vi har økt aktiviteten på alle områder og har nå 248 aktive nettprosjekter. Det er 37 flere enn i 2024, og vi har økt antall prosjekter i byggefase. Frem mot 2035 skal vi investere dobbelt så mye som i foregående tiårsperiode, sier Lund Larsen videre.
Les også: Strømkundene får milliardregning etter Statnett-vedtak
Øker kapasiteten i eksisterende nett
I tillegg til å bygge nytt nett har Statnett satt inn flere tiltak for å utnytte kapasiteten i det eksisterende kraftsystemet bedre. Blant annet peker selskapet på innføringen av flytbasert markedskobling i 2024 og automatisert balansering i 2025.
I løpet av 2025 økte Statnett kapasiteten i kraftsystemet med over 1000 MW. Samtidig ble 490 MW nytt forbruk og 100 MW ny kraftproduksjon koblet til nettet.
Les også: Antall ansatte i Statnett og Statkraft eser ut – mens produktiviteten faller (+)
Økningen i resultatet skyldes i stor grad kompensasjon fra Reguleringsmyndigheten for energi (RME) knyttet til høye systemdriftskostnader i perioden 2021 til 2024.
Kompensasjonen utgjorde 4,9 milliarder kroner i 2025.
Statnett opplyser samtidig at selskapet har satt inn flere tiltak for å holde kostnadene nede, blant annet mer effektiv drift og vedlikehold av kraftnettet. Det regnskapsmessige årsresultat endte på 792 millioner kroner i 2025, ned fra 1,7 milliarder kroner året før.
