Stopper over en million svindelsamtaler i måneden

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 8. november 2022 | 08:47

Svindel og misbruk av telefonnummer er et økende problem, men nye tiltak gir resultater.

Johannes Myhre Vallesverd er, seniorrådgiver i Nkom. Foto: Nkom

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre aktører har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater.

– Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier Johannes Myhre Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.

Norge er et av de første landene i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede samtaler.

Les også: Utbredt e-postsvindel

– Svindlerne ser etter nye muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom jobber for at det skal være trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer, sier Vallesverd.

Ordet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning. I ekom-verden brukes begrepet om illegitim manipulering av telefonnummer.

Regjeringen med «hemmelig plan» for å øke bistandsbudsjettet: Er det nordmenn de vil lure? (+)

mest lest