Israels statsminister Benjamin Netanyahu holdt onsdag en nasjonal tale der han hyllet militære resultater mot Iran, forsikret at våpenhvilen ikke betyr slutten på krigen, og advarte om at Israel er klar til å gjenoppta kamphandlingene når som helst.
Netanyahu erklærte onsdag at Israel har oppnådd historiske resultater i krigen mot Iran, og understreket at den midlertidige våpenhvilen ikke er slutten på konflikten.
– Iran er svakere enn noensinne, og Israel er sterkere enn noensinne. Det er bunnlinjen i denne kampanjen, sa Netanyahu i en direkte tale til det israelske folket.
Han bøyde hodet til minne om falne soldater og sendte kondolanser til pårørende, før han listet opp det han kalte monumentale militære bragder.
Ikke slutten på krigen
Netanyahu var tydelig på at den to uker lange våpenhvilen mellom USA og Iran – som trådte i kraft natt til onsdag – ikke må forveksles med fred.
– Dette er ikke slutten på kampanjen. Dette er en holdeplass på veien mot å nå alle våre mål. Vi er forberedt på å gjenoppta kamphandlingene når som helst. Fingeren er på avtrekkeren, sa han.
Han forsikret også det israelske folket om at de ikke ble tatt på sengen av avtalen.
– Nei, de overrasket oss ikke i siste liten. Dette skjedde i full koordinasjon med Israel, sa Netanyahu.
Hyllet operasjonene mot Iran
Netanyahu beskrev en rekke militære operasjoner han kalte enestående i Israels historie. Han hevdet at Israel og USA for første gang i historien gikk i krig skulder ved skulder, i det han omtalte som «den største operasjonen Midtøsten noensinne har sett».
Blant det Netanyahu hevdet å ha oppnådd:
- Knust Irans missilproduksjon, inkludert fabrikkene som produserer dem
- Alvorlig skadet Irans atomprogram og ødelagt sentrifugeanlegg
- Drept atomforskere
- Ødelagt IRGCs finansieringsmaskin og våpenproduksjon
- Eliminert den øverste ledelsen i regimet, fra ayatollah Khamenei til toppsjefene i IRGC og Basij
– Vi har fjernet denne doble eksistensielle trusselen fra over hodene våre. Vi har rystet regimets fundament. Vi har knust det, sa Netanyahu.
Anriket uran må forlate Iran
Netanyahu bekreftet at kravet om at Irans anrikede uran må fjernes fra landet er urokkelig – og at dette er et punkt der Israel og Trump-administrasjonen er helt enige.
– Alt det anrikede materialet vil forlate Iran. Enten ved avtale, eller ved gjenopptakelse av kamphandlinger, sa Netanyahu, og siterte det han beskrev som uttalelser fra høytstående Trump-administrasjonsembetsmenn.
Han la til at Iran gikk inn i forhandlingene «knust og svakere enn noensinne», og at landet hadde gitt opp alle sine forhåndskrav – inkludert krav om sanksjonslettelser, erstatninger og en endelig krigsavslutning.
Takket Trump
Netanyahu brukte deler av talen til å hylle forholdet til president Donald Trump, og avviste antydninger om at de to skulle ha et anstrengt forhold.
– Jeg kan berolige dem som er bekymret for forholdet mellom meg og president Trump. Som han sa: «Dere er flotte.» Vi snakker hver dag, og vi smiler når vi hører disse vurderingene, sa Netanyahu.
Han takket Trump direkte for hans lederskap og vennskap, og sa at det dype vennskapet mellom USA og Israel «endrer ansiktet til Midtøsten».
Fortsetter å angripe Hizbollah
Til tross for våpenhvilen med Iran, understreket Netanyahu at Hizbollah i Libanon ikke er inkludert i avtalen – og at Israel fortsetter sine angrep mot gruppen.
– Jeg insisterte på at den midlertidige våpenhvilen med Iran ikke skulle inkludere Hizbollah. Vi fortsetter å slå dem hardt, sa han.
Han hevdet at Israel onsdag gjennomførte det kraftigste angrepet mot Hizbollah siden «pager-operasjonen» tidligere i konflikten.
– Vi angrep 100 mål på 10 minutter, på steder Hizbollah var overbevist om at de var utenfor rekkevidde, sa Netanyahu.
Han lovet også innbyggerne i nord at Israel er forpliktet til å gjenopprette sikkerheten i grenseområdene, og opplyste at Israel kontrollerer mer enn halvparten av Gaza-stripen.
Netanyahu avsluttet talen med å ønske det israelske folket en god Maimouna-feiring – en jødisk høytid som markerer slutten på påsken.
