EU innleder etterforskning mot Norwegian og SAS

Avatar photo
Roar Myrbraten
Frilansjournalist
Publisert 9. mai 2024 | 13:59

Ifølge anklagene skal Norwegian og SAS ha gitt villedende informasjon til kundene sine om miljøpåstandene sine. Derfor har EU-kommisjonen og forbrukervernmyndighetene i EU startet en etterforskning av de norske flyselskapene og 18 andre.

Er Norwegian og SAS i trøbbel?

«Aksjonen kommer etter bekymringer fra den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og ledes av myndigheter i Belgia, Nederland, Norge og Spania. De 20 flyselskapene ble ikke navngitt i en uttalelse som ble publisert tidligere denne uken,» skrev Business Travel News Europe.

Ifølge airportal.hu er de 20 flyselskapene som blir etterforsket Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling og Wizz Air.

Hva skjedde?

«Etter en klage fra Den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) sendte Europakommisjonen og EUs forbrukermyndigheter (Network of Consumer Protection Cooperation – CPC – Authorities) brev til 20 flyselskaper der de påpekte flere mulig villedende påstander om miljø og oppfordret selskapene til å endre praksisen sin i tråd med EUs forbrukerlovgivning innen 30 dager,» opplyste Europakommisjonens nettsted i en pressemelding.

Etterforskningen «fokuserte på flyselskapenes påstander om at CO2-utslipp fra flyreiser kunne kompenseres gjennom klimaprosjekter eller ved bruk av bærekraftig drivstoff, som forbrukerne kunne bidra til ved å betale ekstra avgifter.

Mulig urimelig handelspraksis.

Myndighetene er bekymret for at disse påstandene kan være villedende, noe som er forbudt etter EUs direktiv om urimelig handelspraksis. Flyselskapene har ennå ikke klargjort om slike påstander kan underbygges vitenskapelig.»

Norwegian og SAS har 30 dager på seg til å rydde opp

Norwegian, SAS og de 18 andre flyselskapene har 30 dager på seg til å svare og foreslå tiltak for å løse problemene. Deretter vil Europakommisjonen møte Consumer Protection Cooperation og flyselskapene for å diskutere løsningene.

Dersom enkelte flyselskaper ikke tar de nødvendige grepene, kan EU-kommisjonen innføre sanksjoner.

mest lest