Barn og tenåringer er langt mer åpne enn voksne for å droppe kjøtt, ifølge en ny britisk studie. Forskerne mener derfor barndommen kan være et viktig «vindu» for å få flere over på plantebasert kosthold.
I studien, som er utført av forskere ved University of Exeter og publisert i tidsskriftet Psychology of Human-Animal Intergroup Relations, spurte over 1000 unge voksne i Storbritannia om de hadde vurdert å slutte å spise kjøtt mens de vokste opp. Nesten halvparten, 48,5 prosent, svarte at de hadde vurdert det før de var ferdige med videregående skole.
Blant dem som hadde vurdert å kutte kjøtt, svarte omtrent halvparten at de faktisk hadde forsøkt. Noen holdt ut i noen dager, andre i flere år.
Ifølge studien oppsto tankene om å slutte med kjøtt i snitt da deltakerne var rundt 11 år. For yngre barn handlet det ofte om å oppdage hvor kjøttet kommer fra. Flere reagerte med ubehag eller avsky da de forsto at maten på tallerkenen kom fra dyr.
For eldre barn og tenåringer handlet det oftere om miljø, helse og moral.
Forskerne mener dette viser at barn kan være mer mottakelige enn voksne for argumenter mot kjøttspising.
– Det betyr at med riktig støtte fra foreldre og skoler – og forbedringer i hvor praktisk og attraktiv plantebasert mat er – kan barndommen representere en kraftfull mulighet til å oppmuntre til sunnere og mer bærekraftige spisevaner, sier leder av studien, Luke McGuire ved University of Exeter.
Forskerne peker på at voksne ofte ser kjøttspising som naturlig, normalt og nødvendig. Barn vurderer derimot dyrs liv annerledes.
I tidligere forskning har barn i større grad enn voksne tillagt dyr moralsk verdi, og de er også mindre tilbøyelige til å se kjøttspising som moralsk uproblematisk, ifølge forskerne. Det gjør dem mer åpne for å se kjøtt som et moralsk dilemma.
Men det var ikke enkelt å holde fast ved kjøttkuttet.
Mange begynte å spise kjøtt igjen på grunn av smak, sosialt press, praktiske problemer eller fordi resten av familien fortsatte som før. Foreldrene ble derfor avgjørende.
Ifølge University of Exeter var støtte hjemmefra den viktigste faktoren for om unge klarte å holde fast ved et kjøttfritt kosthold.
Samtidig fant forskerne at foreldre, venner og skole i større grad støttet deltakerne da de begynte å spise kjøtt igjen, enn da de først forsøkte å slutte.
Les også: Barn vil ikke spise dyr – ny studie viser tydelige forskjeller i moral (+)
Medforfatter Natalia Lawrence mener funnene viser at barn og unge trenger støtte dersom de skal klare å slutte med kjøtt.
– Våre funn antyder at barndom og ungdomstid er naturlige perioder for å oppmuntre til plantebasert spising. Men for at barn og unge skal lykkes med å slutte å spise kjøtt, trenger de engasjement og støtte fra foreldrene, sier Lawrence til University of Exeter.
Les også: Plantebasert matmarked kan tredobles innen 2035 (+)
Studien drøfter i liten grad hvorfor det i seg selv skal være et mål at barn slutter å spise animalske produkter, men legger tydelig til grunn et premiss om at det er ønskelig at flere barn og unge spiser mindre kjøtt – og peker på varierende begrunnelser som helse, miljø og dyrevelferd.
Kjøtt og andre animalske matvarer er fortsatt viktige kilder til protein, jern, sink, B12 og andre næringsstoffer, særlig i en fase der barn og ungdom vokser. Et plantebasert kosthold kan fungere dersom det planlegges riktig, men krever også kunnskap og oppfølging.
Dermed handler saken ikke bare om hvorvidt barn er mer mottakelige for å kutte kjøtt. Den handler også om hvem som bør påvirke barns kosthold, på hvilket grunnlag – og om målet er bedre helse, reelle valgmuligheter eller å forme barn i retning av voksnes politiske og moralske kostholdsidealer.
