Norske aviser mister abonnenter

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 10. mars 2023 | 09:47

Torsdag ble opplagstallene for andre halvdel i 2022 lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent sammenliknet med andre halvår i 2021.

Det er første gang siden 2016 at opplagene faller.

VG, Aftenposten Junior, Dagens perspektiv og Dagsavisen hadde den største nedgangen i målt i prosent. Dagsavisen mistet 2524 abonnenter, tilsvarende 11 prosent. De har nå drøyt 20.000 abonnenter.

– Vi har stor tro på vekst i tida framover. Det viktigste for oss er å få en bedre digital rekkevidde. Nå ligger vi på oppunder 500.000 lesere per uke og 150.000 unike brukere hver dag. Vi må selvfølgelig nå flere digitale abonnementer, men det viktigste er at rekkevidda vokser, sier Dagsavisens sjefredaktlør Eirik Hoff Lysholm til Klassekampen.

VG opplever et opplagsfall på 7544, tilsvarende 15 prosent. Ansvarlig redaktør Gard Steiro mener nedgangen viser samme tendens for flere dagsaviser.

Nettavisen mister også abonnenter. De opplever et opplagsfall på 630, tilsvarende 3 prosent. Sjefredaktør Gunnar Stavrum knytter nedgangen til dårligere privatøkonomi.

– Mange må nok se nærmere på hva de bruker penger på, men jeg håper og tror dette er en midlertidig ting, og at nedgangen vi nå ser ikke varsler noen ny trend, sier han.

Men selv om opplagstallene går litt ned, er det fortsatt overveldene de etablerte mediene som mottar folks abonnementspenger. Hvis du vil holde liv i en nystartet «opposisjonsavis», håper vi du kan støtte iNyheter med et abonnement. Vi er også langt rimeligere enn de pressestøttede avisene.

Over 500 nye abonnenter på to måneder

mest lest